שבת

שימוש בציפורן ונענע לבשמים בהבדלה

  • ט' חשון התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני יודע שאפשר לעשות הבדלה עם בושם ואז מברכים "בורא מיני בשמים". וככה הייתי נוהג עד עכשיו. אבל הייתי בשיעור תורה והבנתי שלכתחילה חובה לעשות עם בשמים אמיתיים שמברכים עליהם "בורא עצי בשמים/עשבי בשמים". ורק בדיעבד אם אין אז אפשר לעשות עם בושם. והבנתי גם שהכי טוב לזה זה תבלין ציפורן. עולה גרושים ומחזיק המון זמן. בניגוד לנענע לדוגמא שנהרסת תוך זמן קצר. ועל זה מברכים "בורא עצי בשמים" כי זה מופק מעץ נכון?

שאלה נוספת: בלינק הזה https://www.hidabroot.org/question/34217 מובא שרוחצים את העינים ביין שנשפך משום חיבוב מצוה. אבל אם כיבינו את נר ההבדלה ביין הזה אז זה מגעיל לשים את זה על העיניים. אז האם אפשר להשאיר מעט יין בכוס אחרי השתיה ועם זה לרחוץ את העיניים?

תודה רבה רבה

תשובה

שלום רב,

1. אם מדובר בבושם שעשוי ממי צמחים וכיוצא בזה, והוא נועד לתת ריח טוב, אפשר לברך עליו בהבדלה בורא מיני בשמים, אולם אם הבושם עשוי מחומר סינטטי אין לברך עליו (ראה הלכה ברורה סימן רטז סעיף כו).
 
בושם שנועד להעביר ריח רע כמו דאודורנט או מטהר אוויר של השירותים, אי אפשר לברך עליו (ראה שלחן ערוך אורח חיים סימן רצז סעיף ב). 

2. אפשר לברך על ציפורן בהבדלה. ומנהג האשכנזים לברך עליו בורא מיני בשמים (משנה ברורה סימן רטז ס"ק טז), ולפי מנהגם עדיף לברך על ציפורן מאשר לברך על נענע (ראה משנה ברורה סימן רצז סק"א).

ומנהג הספרדים לברך על ציפורן בורא עצי בשמים (חזון עובדיה ברכות עמוד שיט. אמנם על ציפורן טחון גם הספרדים מברכים 'בורא מיני בשמים' וכמו שכתב בספר הלכה ברורה חלק יא' עמוד סח), ולפי מנהגם אין עדיפות לברך על ציפורן מאשר על נענע.

3. אחרי ששותים שיעור "מלוא לוגמיו" מכוס של הבדלה (ראה משנה ברורה סימן רצו סק"ט), ועדיף יותר שיעור "רביעית" (ראה משנה ברורה שם סק"ו) - אפשר לרחוץ את העיניים ביין שנותר בכוס.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בשמיםהבדלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה