חברה והשקפה

הבדלים בהשקפה

  • י"ד חשון התשע"ח
אא

שאלה

טורד אותי העניין שאחרי כמה שנים כבעלת תשובה אני עדיין לא מצליחה להבין- השקפה חדרית ליטאית וחרדית ספרדית- האם באמת יש הבדלים מבחינה השקפתית ולא רק מבחינת סגנון? אם כן אשמח לדעת מהם ההבדלים.. כי משום מה אף אחד לא בדיוק מצליח להסביר.. המון תודה

תשובה

שלום וברכה,

השינויים בין ספרדים לליטאים בימינו אינם רבים. ועם זאת הם מתבטאים במספר מישורים:

1. צורת הלימוד: בישיבות ספרדיות עיקר הדגש הוא על בקיאות בש"ס והלכה למעשה, כאשר המטרה היא להיות פוסקים (המסוגלים לפסוק מיד הלכות בכל סוגיה). בישיבות ליטאיות עיקר הדגש הוא עיון ופלפול בסוגיות תלמודיות, כאשר המטרה היא להיות למדנים (המסוגלים לחקור לעומק סוגיה אחת בכל פעם). לכל שיטה יש ביקורת על הצד השני, מחלוקת שניתן למצוא לה שורשים עוד בימי התלמוד (סיני או עוקר הרים - ברכות סד ע"א). הספרדים מדגישים את הפרקטיות של ההלכה, בעוד הליטאים מדגישים את פיתוח הלמידה, הנאת הלימוד והלימוד לשמה.

2. נוסח התפילות: ספרדים אינם יוצאים ידי חובה בקריאה ליטאית, בפרט קריאת שמע וקריאה בספר התורה.

3. הלכות: קיימים חומרות שקיבלו על עצמם בני ספרד, וחומרות שקיבלו על עצמם בני אשכנז. כך לדוגמה, בני ספרד קיבלו צניעות של מטפחת לנשים. בני אשכנז קיבלו החמרה בקטניות בפסח. עובדה אשר מתבטאת גם בנוסחים שונים של ברכות ותפילות.

4. שמיעה לגדולי ישראל: כל עדה חייבת לשמוע לגדול הדור שלה בנושאים הנוגעים להלכה ולענייני הדור. בני אשכנז נשמעים לגדולי הדור הליטאים, ובני ספרד נשמעים לגדולי הדור הספרדים. ולעתים קיימות מחלוקות ביניהם, וכל עדה צריכה לשמוע לרבניה.

5. הנהגה בנושאי חינוך: הליטאים נוהגים להתייחס בחומרה רבה בחינוך ילדים, ובפרט לילדים שסוטים מהדרך הישיבתית ועלולים לקלקל את האחים האחרים, ועוד, לאחר החתונה שואפים ברובם להיות אברכים מבלי לעבוד. אצל הספרדים קיימת פתיחות רבה יותר לעם ישראל וגם לבני משפחה שאינם מקפידים על קלה כבחמורה, ועוד, אצל רוב הספרדים קיימת תרבות עבודה לאחר הנישואין.

כל עדה רוצה לשמור על חינוכה, על תפילותיה, על החומרות והמנהגים שקיבלה על עצמה, ולא לאבדם. יש דברים יפים וחשובים לציבור הספרדי שחבל לאבד, וכן לכל ציבור חרדי.

כל עם ישראל דומים ל-12 השבטים מבחינה זו - שהם ערבים זה לזה, ומשלימים זה את זה גם בעבודת התפילה וגם בעבודת הלימוד והקפדה על מצוות שונות. לכן כל ציבור מבקש לחנך את ילדיו כפי הדרכת עדתו.

עם זאת, מי שמתחבר באופן ספציפי לעדה אחרת, יוכל למצוא בה את מקומו - רק יצטרך ללמוד כיצד לנהוג בחוכמה במקרים שונים שבהן נראית סתירה (לדוגמה, ספרדים שמתפללים בישיבות ליטאיות, יהיו חייבים עדיין לקרוא קריאת שמע בנוסח ספרד כדי לצאת ידי חובה).

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חרדיםהשקפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה