תפילה וברכות

האם אפשר להתפלל על בן זכר למרות שבבדיקות אמרו שיש בת?

  • ט"ז חשון התשע"ח
אא

שאלה

שלום וברכה, יש לי בנות בבית, בריאות ושלמות ברוך השם. אני בהריון רביעי. עוד מההריון הראשון בעלי ואני התפללנו לבן והתחזקנו באמונה. בבדיקה האחרונה שהייתי, בשבוע 16 הרופא אמר שיש לי בת. שאלתי היא האם מותר לפי ההלכה להמשיך לבקש על בן בהריון הזה? אנחנו מאמינים שהקב"ה כל יכול ואם ירצה יעשה לנו נס ויהיה לנו בן, אבל אנחנו מתלבטים מכיוון שאולי זה מה שהקב"ה רצה שנראה ושנפסיק לבקש? אנחנו לא צדיקים בשביל שיעשה לנו נס כזה גדול. ואולי זה ניסיון שהקב"ה מעמיד אותנו והוא רוצה לבדוק האם אנו מאמינים בו מספיק ואנחנו כן צריכים להמשיך לבקש? קראנו שמותר לבקש עד 40 יום על מין העובר, אבל בעלי למד שלפי התלמוד הירושלמי אפשר לבקש עד הלידה. אשמח לתשובה, שבוע מבורך.

תשובה

שלום רב,

הנה בתלמוד בבלי מסכת ברכות (דף ס עמוד א) מבואר, שרק עד ארבעים יום אפשר לבקש רחמים שהולד יהיה זכר, אולם לאחר מכן זה בגדר תפילת שוא.

ואמנם מובא בתלמוד ירושלמי מסכת ברכות (פרק ט הלכה ג, דף סו עמוד ב) שדווקא מי שמבקש שאשתו תלד זכר כשהיא כבר יושבת על המשבר, זה בגדר תפילת שוא, אולם לפני כן ניתן לבקש על כך. ויש דעה שם שסוברת, שניתן לבקש על כך גם בזמן שאשתו יושבת על המשבר.

אולם כידוע בכל מחלוקת בין התלמוד בבלי לתלמוד ירושלמי - פוסקים כדעת התלמוד בבלי (יעויין ברי"ף סוף מסכת עירובין, ובתוספות מסכת ברכות דף לט עמוד א, ד"ה בצר), ולפי זה כאן יש לפסוק כדעת התלמוד בבלי, שרק עד ארבעים יום אפשר לבקש רחמים שהולד יהיה זכר. אולם לאחר מכן זה בגדר תפילת שוא.

וכן פסק השלחן ערוך אורח חיים (סימן רל סעיף א) שאם היתה אשתו מעוברת אחר ארבעים יום לעבורה, ואמר, יהי רצון שתלד אשתי זכר, הרי זו תפלת שוא. והסביר המשנה ברורה (סק"א) שכבר נצטייר צורת הולד, אבל תוך ארבעים יום מועיל תפילה. ואפילו אחר ארבעים יום יוכל להתפלל שיהיה הולד קימא ויהיה עוסק במצוות ומעשים טובים. 

יש לציין מה שכתב האור החיים הק' בספרו חפץ ה' במסכת ברכות (דף ס עמוד א, ד"ה היתה) שיש איסור להתפלל תפילת שוא. וכן יעויין בשו"ת יביע אומר חלק א' (חלק אורח חיים סימן לה אות יא).

ומעתה במקרה שלכם לא ניתן יותר להתפלל שהולד יהיה זכר, ועליכם להאמין בכל לב שזהו רצון ה' יתברך, ובעזרת ה' עוד תזכו לבנים זכרים בריאים ושלמים לעבודתו יתברך.

בברכה רבה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הריוןמעוברת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה