הלכות ומנהגים
באיזה ימים אי אפשר לעשות מילה שלא בזמנה?
- י"ח חשון התשע"ח
שאלה
באיזה ימים אסור לעשות ברית דחויה? תודה
תשובה
שלום רב,
א. אין לעשות ברית מילה שלא בזמנה בשבת (שלחן ערוך אורח חיים סימן שלא סעיף ד, ושלחן ערוך יורה דעה סימן רסו סעיף ב).
ב. אין לעשות מילה שלא בזמנה ביום טוב (שלחן ערוך יורה דעה שם). ואפילו לא ביום טוב שני של גלויות (שלחן ערוך יורה דעה שם סעיף ח. ושם מבואר שאפילו ספק מילה שלא בזמנה אינו דוחה יום טוב שני של גלויות, וראה מה שכתב בזה באורך בשו"ת יביע אומר חלק ח' חלק יורה דעה סימן כג, ובספר חזון עובדיה יום טוב עמודים קנג-קנד).
ראש השנה בימי שלישי ורביעי, מותר למולו ביום חמישי. וכן מותר למול מילה שלא בזמנה קודם יום טוב בתוך שלושה ימים, שלא גזרו אלא משום שלא יבואו לחילול שבת. אבל ביום טוב שהוא קל יותר משבת לא גזרו. ודין יום הכיפורים כדין שבת לעניין זה (ראה באורך בשו"ת יביע אומר חלק ה' חלק יורה דעה סימן כג).
ג. לפי מנהג הספרדים אין למול מילה שהיא ודאי שלא בזמנה ביום חמישי ושישי, אלא אם כן יש באותו מקום מנהג ברור למול, שאז יש להניחם במנהגם. אולם מילה שהיא ספק שלא בזמנה, דהיינו שנולד ביום רביעי בבין השמשות, אפשר וצריך למול ביום חמישי הבא, ואסור לדחות המילה. ואפילו מי שנולד ביום שני בבין השמשות, ובשבוע שאחריו חלו ימיאולם מנהג האשכנזים למול מילה שלא בזמנה גם בימי חמישי ושישי (ראה משנה ברורה סימן שלא ס"ק לג בשם הש"ך יורה דעה סוף סימן רסו, המגן אברהם, והאליה רבה. וכתב בספר נשמת אברהם חלק יורה דעה סימן רסב סק"ג סוף ד"ה אך בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שכן נוהגים למעשה. וכן דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל כאשר הובא בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק ב' פרק נג סעיף יב. וכ"כ בשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' סימן תפט).
ד. אפשר לעשות מילה שלא בזמנה ביום ראשון (ראה שו"ת דברי יציב חלק יורה דעה חלק ב' סימן קנ, ושו"ת חשב האפוד חלק ג' סימן מז).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il