שבת

מי שלא שומר שבת יש חלק לעולם הבא

  • ה' טבת התשע"ח
אא

שאלה

חשבתי על זה שאומרים שלכול ישראל יש חלק לעולם הבא וכתיב שמי שלא שומר שבת הוא לא חלק מעם ישראל וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ"[1] אז זה אומר שמי שלא שומר שבת אין לו חלק עולם הבא

תשובה

בס"ד

 שלום וברכה,

 שבת היא מהעבירות החמורות ביותר בתורה. עם זאת, חשוב לזכור שאין דבר העומד בפני התשובה. 

 לעצם שאלתך - העולם הבא בנוי מחלקות ומדרגות רוחניות של קירבה לאלוקים. כך הסבירו רבותינו גם את עניין הכרת מהעולם הבא - שאותה נשמה שחטאה בחטא חמור מאוד מאבדת לנצח חלק מסוים מן העולם הבא שלה, בדרך משל כמו אדם שאיבד יד או רגל וכעת ייאלץ לחיות כל חייו כבעל מום. כך גם בעולם הבא - נשמה שעברה על איסור כרת עלולה לאבד לנצח חלק רוחני של חיבור להשם שהיה מסב לה עונג רוחני אדיר.

(הנשמה למעשה מורכבת מכמה חלקים - נפש, רוח, נשמה, יחידה, ועל כן ייתכן שחלקים מן הנשמה יזכו לאושר נצחי בעוד חלקים אחרים יכרתו לנצח, רק שאין לנו יכולת להבין רעיון עמוק כל כך בעולם הזה).

 הקב"ה הוא רחום וחנון, ולכן מוריד שוב את הנשמות לעולם בגלגולים כדי לתת להן אפשרות לתקן חטאים שכרתו אותם מן העולם הבא ומנעו מהם דרגה רוחנית גבוהה יותר בגן-עדן. כך גם רשעים זוכים לשוב בגלגול ולתקן עוונות חמורים בהם חטאו (ולכפר על ידי ייסורים וגזירות רעות שבאות בעל כורחם בימי חייהם), וזו סיבה נוספת לקבל את הייסורים באהבה, ממש כמו ניתוח שנועד לתקן את הגוף. כך ה' מתקן את הנשמות ומצילם מכריתת נשמתם לעולם הבא.

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עולם הבאשמירת שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה