שאל את הרב - כללי

איך היה מותר לשמעון להתחתן עם דינה?

  • ו' טבת התשע"ח
אא

שאלה

בפסוק בו מוזכר "שאול בו הכנענית" בפרשת "ויגש" (פרק מו פסוק י) מספר בפירושו רש"י כי דינה לא רצתה לצאת מבית שכם בן חמור מחמת הבושה. והסכימה לצאת רק אחרי ששמעון נשבע לה שישאנה. השאלה: איך יתכן? היא הרי אחותו מאב ואם? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

דברי רש"י הם על פי המבואר במדרש בראשית רבה (פרשה פ פרק יא), ויפה שאלת שהרי עריות היא אחת משבע מצוות בני נח, ואם כן איך היה מותר לשמעון לשאת את אחותו דינה, ויש בזה כמה הסברים כדלהלן:

א. הריב"א (בבעלי התוספות על התורה פרשת ויגש, בפסוק בן הכנענית) תירץ שפירוש רש"י הוא אליבא דדעת רבי עקיבא שסובר במסכת סנהדרין (דף נח עמוד א) שמותר לבן נח להתחתן עם אחותו מאב ומאם. וכן תירץ רבי אליהו מזרחי שם. וכן ראה למהר"ל בגור אריה, ולרבי משה מאט (בעל המטה משה) בספר באר היטב שם (וע"ע בספר משכיל לדוד שם, ומה שכתב על דבריו בספר באר בשדה שם).

ב. רבי עובדיה מברטנורא (בבעלי התוספות שם) כתב, יגעתי באנחתי ותשובה לא מצאתי לדבר זה, רק שמעתי אומרים דלא גרסינן שישאנה אלא שישיאנה כלומר ישיאנה לאחרים והשיאה לאחד מבניו. 

ג. ועיין עוד במושב זקנים על התורה (שם) שכתבו, שיש לומר שעיקר הריון של דינה בבטן רחל היה, וזהו שייסד הפייט טבע בכלי יוצר העביר. וכן תירץ בספר באר בשדה (שם) על פי מה שהביא המהרש"א בנדה (דף לא עמוד א) בשם ספר פענח רזי דהא דנהפכה דינה לבת היינו שהזכר שבבטן לאה ניתן בבטן רחל, והנקבה שבבטן רחל ניתן בבטן לאה, ושכן מוכיחין דברי הפייטן ביוצר של ראש השנה. ע"ש. וממילא מיושב כי דינה אע"ג שהיתה בבטן לאה מכל מקום היתה מזרעה של רחל, ולהכי הותרה לשמעון.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:דינהשמעון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה