תפילה וברכות

הנחת ידיים על ראש הבנים בזמן ברכת כהנים

  • י' טבת התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב! אנו בני ספרד, נוהגים שהאבות סומכים את ידיהם על בניהם בזמן ברכת הכהנים בחזרת השליח ציבור. האם יש מקור וסיבה למנהג זה? תודה רבה!!

תשובה

שלום רב,

ראה לרבי שם טוב גאגין זצ"ל ספר כתר שם טוב חלק ג' (עמוד 350) שכתב, ראיתי בערי מצרים שבעת שהכהנים נושאים כפיהם, כל אב ואב מביא את בנו ומעמידו כלפי הכהנים, והאב מכסה בטליתו את ראש הבן במשך ברכת הכהנים, ומשים האב את יד ימינו על ראש הבן והוא מכוסה בטליתו, ועתה נודע לי שכן המנהג בק"ק ספרדים בערי צרפת.

ועיין שם בהערה שכתב, חפשתי בספרן של ראשונים שורש למנהג זה ולא מצאתי אף רמז קל. אולי אפשר לומר בטעם הדבר כיון שבשעת הנשיאת כפיים היא שעת רצון לקיום הברכות כמו שכתוב (במדבר ו כז) "ואני אברכם", כלומר שהקב"ה מסכים לברכתם של כהנים, מאמינים כי בשימת יד האב על ראש בנו יחולו ויאתיו הברכות על ראשו.

וראה עוד להרב חיים דוד הלוי זצ"ל בשו"ת עשה לך רב חלק ג' (סוף סימן ט) שכתב, ביחס למנהג שאבי המשפחה פורש כנפי טליתו על בניו ומניח ידו על ראשם בשעת ברכת כהנים, לא ידעתי שום מקור למנהג זה, ובוודאי שהנוהגים כן יש להם על מה שיסמוכו, וראוי להמשיך בו, שכן לפחות מעוררת פעולה זאת את לב הבנים לעמוד בשעת ברכת כהנים באימה ויראה, כי ידוע שאדם דרך כלל מתפעל מפעולות הנעשות בפניו וכל שכן בו. וע"ע בשו"ת שמע שלמה חלק ט' (חלק אורח חיים סימן ב).

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת כהניםנשיאת כפיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה