שאל את הרב - כללי

למה ישבו שבעה על יעקב לפני שקברו אותו?

  • י"ג טבת התשע"ח
אא

שאלה

פרשת ויחי - למה קודם ישבו שבעה על יעקב ואחר כך קברו אותו? תודה

תשובה

שלום רב,

לפי דעת האבן עזרא (בראשית נ י) ישבו שבעה על יעקב אחר שקברוהו. אולם התוספות במועד קטן (דף כ עמוד א, ד"ה מה חג שבעה) כתבו שישבו שבעה על יעקב קודם קבורה. ולפי דעתם אכן יש לשאול מדוע ישבו שבעה לפני הקבורה ולא לאחריה.

ועיין להנצי"ב בהעמק דבר שם (פסוקים י-יא) שכתב לפרש, שלא היה תכלית זה האבל משום יוסף ואחיו, אלא עיקר תכלית האבל הזה היה בשביל מצרים עצמם, ומשום הכי משעה שיצא המת מגבול מצרים נחשב להם כמו שכבר נקבר, כמו במסרוהו לכתפין ואין לאוננין עוד עסק ויש מנהג אבלות, כך כיון שיצא מגבולם שוב אין להם עסק בקבורתו, והגיע להם זמן אבלות. ומה שכתוב ויעש לאביו אבל שבעת ימים, היינו שהשהה באותו מקום מטתו של אביו, כדי שינהגו המצרים אבל שמה שבעת ימים, ללמד בזה לאנשי מצרים שראויים להתאבל על יעקב כמו על מתיהם, באשר עשה רוב טובה להם בעליית היאור, והרי הוא כמו אב המון גוים אלה. ועל דרך זה כתב לפרש גם המשך חכמה שם.


בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יעקב אבינופרשת ויחי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה