שבת

שבת יום מנוחה?

  • כ"ו טבת התשע"ח
אא

שאלה

למה יש שבת? הרי הקב"ה לא צריך לנוח הוא כול יכול אז למה יש יום מנוחה?
שיברא את העולם ב6 ימים וזהו
למה שבת?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

"שבת" פירושה שביתה, סיום מלאכה. כפי שנאמר: "ויברך אלוהים את יום השביעי ויקדש אותו, כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוהים לעשות" (בראשית ב, ג).

הקב"ה אינו זקוק למנוחה, אך הוא רצה שנתקרב אליו באמצעות יום השבת - המשרה עלינו קדושה לכל השבוע. זו היא מתנה שניתנה לעם ישראל, ראה בהרצאה "שבת מקור הברכה":

https://www.hidabroot.org/video/61051 

 הרמב"ם מבאר שיש במצוות השבת גילוי אמונתנו בבריאת העולם:

"מיד אחרי האמונה באל, ושלילת העבודה לאל אחר, ניתן הדיבר של מצוות השבת שמטרתה, לאשר את האמונה ביחוד הבורא. חשובה היא מצוות השבת, ועונשה חמור... וכל כך למה? כי היא מורה על חידוש העולם ובריאתו בששה ימים. הדרך הטובה ביותר להנצחת דעה בלבות העם הינה ביצירת דפוסי התנהגות מיוחדים שמהווים זיכרון תמידי לדעות אלו" (מורה נבוכים חלק ב', פרק לא).

 מדברי הרמב"ם אנו למדים שמצוות השבת, הינה מצווה מעשית, שפועלת בנפשנו פעולה רוחנית, משרישה בלבנו את ההכרה שאלוקים ברא את העולם וחידשו. באמצעות מצווה חשובה זו אנו מעידים בצורה מעשית ומוחשית על האמונה שלנו בבוראנו שברא את העולם. אך זוהי מצווה שיש בה גם משום עדות ותזכורת לשבת הראשונה שנהג ה' בעולמו, וקבלת קדושה זו. השמירה עליה מסייעת להמונים וליחידים להתחבר לאמונה האלוקית בבריאת העולם, אמונה אשר מגיעה באמצעות השבת אל תוך התודעה היהודית של העם, ויוצרת אצל כל יהודי הרגשים אלוקיים שמלווים אותו תדיר. כשאתה מכשיר את שכלך לקבל את מושג הבריאה באופן מעשי, שכלך נפתח ומתחבר לבורא עולם.

 להבדיל אלף הבדלות, ישנם אנשים שמוכנים לנסוע עד להודו, ולעסוק שעות וימים במדיטציות כדי לנסות להרגיש טיפת רוחניות בחייהם... אך כמה מהם ניסו את המדיטציה היהודית העתיקה שנקראת "שבת קודש"? אנו זוכים כיום לקדש את נשמתנו בכל שבת, ובזכות כך שפע של ברכה וקדושה נמשך עלינו בכל ימות השבוע. עוד במאמרי:

https://www.hidabroot.org/article/216988

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בריאת העולםשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה