נשים
מה הסיבה לכיסוי הראש אצל נשים נשואות?
- כ"ח טבת התשע"ח
שאלה
אני גדלתי בבית חדרי שומר תו"מ ב"ה. ואני גאה בזה.
ראיתי שעניין הכיסוי ראש הוא ברור מאליו, אבל אני בטוחה שיש לו סיבה אמיתי, שאני רוצה לדעת אותה.
חכרתי את הנושא ואף פעם לא קיבלתי תשובה מספקת. אם זה ביגלל ששיער הוא פרוץ ומושך, אז גם רווקות צריכות לכסות אותו.
ואם זה בגלל להיות שמורה לבעלי-גם רווקות צריכות להיות שמורות.
אם השיער "שייך" לבעלי אז אני חושבת שאני צריכה לכסות גם את הידיים והאף וכו' כי הם גם "שיייכים" לו.
תשובה
לכבוד השואלת,
סליחה על האיחור בתשובה.
כתב הגאון רבי אהרן וירמש זצ"ל, בספרו "מאורי אור" (חלק "קן טהור" למסכת נדרים דף ל'): "וגם החוש מכחיש, דשיער אינו הרהור כגילוי שוק וקול זמר. והלא לא אסרו לקרות כנגד פנים יפות. אלא על כרחך שיער [נאסר] מטעם כמוס, שליטת הקליפה ["צד אחר"], ואינו תימהון דוקא במחובר. וכמו בשיער אשה מונח לפניו, אינו כלום. וכמה דברים שלא נגלו טעמם... אלא טעמם ונימוקם עמם". כלומר, טעם האיסור הוא מטעם רוחני.
ולגבי שיער של רווקה, הדבר באמת שנוי במחלוקת אם צריכה לכסות, אמנם כיון שנתקבל דברי השיטה מקובצת: "והא דאמרינן לקמן (ע"ב) ופרע את ראש האשה, מכאן אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפירוע ראש, י"ל דבנשואות קא מיירי. מליקוטי הגאונים", והתירו לרווקה לגלות שערותיה, ומפורש בראשונים שכל שיער הרגיל בגילוי אין בו הרהור, א"כ שוב אינו שייך השליטה של צד אחר על דבר הרגיל בגילוי.
הגאון רבי שלום משאש זצ"ל בשו"ת "שמש ומגן" (אה"ע ח"ב סימן ט"ז) כתב טעם על דרך הפשט:
"והאיסור שלה לא מפני הרואים, אלא מפני החציפות שעושה בגילוי ראש, שדרך הנשים [הנשואות] לכסות במטפחת או בפאה נכרית והיא נשארה מגולה, ועוברת על דת משה."
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il