יום ההולדת בח' אב

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מה זה אומר אם נולדתי ב-ח` באב?

תשובה

ט"ו באב תשס"ז שלום וברכה אם נולדת בח` באב, הרי שיום שבו נכנסת לבריתו של אברהם אבינו חל ביום חמשה עשר באב, שהוא מהימים הטובים והנשגבים והקדושים ביותר לכלל עם ישראל, ויש האומרים כי ביום זה תהיה חנוכת הבית השלישי במהרה בימינו.

[ומה רב הבושה במעשה שטן שהצליח לבטל בהרבה חלקים מעם ישראל את שגב קדושת היום, ותחת התקדשות וטהרה, עוסקים בדברים שפלים וגורפים ביבים ברשות הרבים, אין זה אלא כי יצר הרע יודע את ערך היום, ואת מה שטמון בו, ומפחד מכח היום הזה אילו יתנהגו בני ישראל ביום זה כפי שצריך].

וראה בספר בן איש חי (שנה ראשונה - פרשת ראה אות יז) שכתב: "יש נוהגין לעשות בכל שנה את יום הלידה ליום טוב, וסימן יפה הוא, וכן נוהגים בביתנו, ושמעתי שיש מקומות נוהגים לעשות בכל שנה סעודה ביום שנכנס בו האדם בבריתו של אברהם אבינו, ומנהג יפה הוא וערב לי מאד".

ולפיכך נראה לי כי במקרה שלך שעד שניגאל במהרה יום ההולדת שלך חל ביום עצוב ערב תשעה באב, כדאי לך מאוד לנהוג במנהג שהפליא הבן איש חי כמנהג יפה וערב, ולקבוע את זמן השמחה ביום שנכנסת בו לבריתו של אברהם אבינו. ויש לציין לזה מה שמביא בספר אפרקסתא דעניא (סי` קכג) בשם מרן החתם סופר זצ"ל שאין לחגוג את יום ההולדת, אלא את היום שנכנס בו לבריתו של אברהם אבינו.

ודבר בעתו אני מצרף לך תפילה שהיה הבן איש חי אומר כל שנה ביום שנכנס בו לברית מילה וזהו נוסח התפילה: "ריבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך כי בהיום הזה שהוא יום [חמשה עשר] לחדש [אב], שהוא היה יום שמיני ללידתי, נכנסתי בבריתו של אברהם אבינו עליו השלום, בשנה הראשונה שנולדתי בה, וקיים בי עבדך אבי מצות מילה ופריעה, כאשר צווית אותנו בתורתך הקדושה.

ונתגלה הכלי השלישי של היסוד האמיתי, הנקרא קודש קדשים, ויצא אורו ונתבטלה אחיזת החיצונים, ונתחברו שמונה ושבעים אורות החסדים, עם שמונה ושבעים אורות הגבורות, ונתמתקו אורות הגבורות באורות החסדים.

אנא ה` למען שמך הגדול, ולמען רחמיך וחסדיך, תעזרני ותסייעני לשמור אות ברית קודש, אשר חתמת בבשרנו, ותצילני מכל חטא ומכל הרהורים רעים ומחשבות פגומות, ותצילני מכל פגם הברית הן במחשבה, הן בדבור, הן במעשה, הן בחוש הראות, הן בחוש השמיעה, הן בשאר חושים, ובכולם אהיה טהור בקדושת הברית, בלי שום פגם והרהור רע כלל, ותזכני שאתגבר על היצר הרע, ותהיה מחשבתי קשורה ודבוקה בקדושתך תמיד, כי ברחמיך הרבים בחרת בנו מכל האומות, ורוממתנו מכל הלשונות, והבדלת אותנו מכל טומאותיהם ותועבותיהם, ככתוב בתורתך, ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי, נודה לך ה` אלוקינו ואלוקי אבותינו, על שהוצאתנו מארץ מצרים, ופדיתנו מבית עבדים, ועל בריתך שחתמת בבשרינו, ועל תורתך שלימדתנו, ועל חוקי רצונך שהודעתנו, ועל חיים ומזון שאתה זן ומפרנס אותנו.

אנא ה` לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון חדש בקרבי, ותמשוך עלי מחשבות קדושות וטהורות זכות ונכונות, ויהיה לי לב שמח בעבודתך תמיד, ותעזרני על דבר כבוד שמך, מעתה ועד עולם אמן כן יהי רצון: שיהיה במזל טוב – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה