שאל את הרב - כללי

כמה פעמים אדם יכול לחזור בגלגול?

  • ב' שבט התשע"ח
אא

שאלה

אהלן.... רציתי לדעת אם אני חיה עכשיו זה אומר שכבר כמעט 6000 שנה אני מתגלגלת או שיש רק כמות מוגבלת שבנאדם יכול להתגלגל?  תודה

תשובה

שלום רב,

אדם יכול להתגלגל עד שלוש פעמים. במה דברים אמורים כשלא התחיל לתקן כלום בכל הפעמים שחזר בגלגול, אולם אם התחיל לתקן את אשר עוות יכול לחזור בגלגול גם יותר משלוש פעמים.

גם אדם שלא התחיל לתקן כלום בכל הפעמים שחזר בגלגול, אינו חוזר יותר לעולם הזה דווקא בגלגול של בן אדם, אולם יכול לחזור ולהתגלגל בתוך בעלי חיים.

מקורות: ראה בתיקוני הזוהר (תיקון לב דף עו עמוד ב) שמבואר שאדם יכול לחזור בגלגול רק עד שלוש פעמים והסמיכו דבר זה על הפסוק (איוב לג כט) "הן כל אלה יפעל אל פעמים שלש עם גבר". וכן ראה עוד שם (תיקון סט דף קג ודף קטו עמוד א) שאמרו, שאם שב בתשובה במשך שלושת הגלגולים שפיר, ואם לא כתיב ביה (עמוס ב ו) "ועל ארבעה לא אשיבנו". וכ"כ המהרש"א (שבת דף קנב עמוד ב, ד"ה והיתה) שנפש אדם שלא זכה בחייו תנתן עד ג' פעמים בגוף אחרים אולי יזדכך הנשמה שם ואסמכוהו אקרא הן כל אלה יפעל אל פעמים שלש עם גבר. וע"ע למרן הבית יוסף בספר מגיד מישרים (בסוף הספר) שהקב"ה מגלגל אדם שהוא ירא חטא שלש פעמים לזכך אותו. אבל אדם שאינו ירא חטא אינו מחזירו בגלגול אלא שתי פעמים כדי שלא יקלקל בפעם השלישית ויצא שכרו בהפסדו.

אמנם בתיקוני הזוהר (שם) אמרו, ועד כמה זמנין עד אלף, כמה דאת אמר דבר צוה לאלף דור. וכתב בפירוש כסא מלך שם, דהיינו למי שבג' גלגולים עשה זכות מועטים, אז עושה חסד עמו לגלגלו לאלפים עד שיגמור כל תיקונו כמצטרך, אבל מי שלא תיקן כלום בג' גלגולים אינו מגלגלו עוד. וכ"כ בספר חסד לאברהם (מעין חמישי נהר יט) שדווקא מי שלא התחיל לתקן שום תיקון בג' גלגולים אינו חוזר להתגלגל עוד, אולם אם התחיל לתקן אז חוזרת להתגלגל אפילו אלף פעמים.

וכתב בספר נשמת חיים (מאמר ד' פרק יד) שכל מה שאין נפש האדם מתגלגל יותר מג' פעמים, זה דווקא בגופי בני אדם כמו שכתוב פעמים שלש עם גבר, אבל בגופי בעלי חיים אפשר להתגלגל יותר מג' פעמים. וע"ע מה שהביא בכל האמור בספר מגדים חדשים על מסכת שבת (עמודים שע-שעא).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גלגוליםגלגול נשמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה