האם דינה בת יעקב נישאה לשמעון?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

קיימת מסורת המספרת כי שמעון בן יעקב נשא לאישה את דינה בת יעקב אחותו, אחרי מקרה שכם. האם ידועים פרטים אודות הסיפור ומהם המקורות

תשובה

שלום

על הפסוק (בראשית מו י) וּבְנֵי שִׁמְעוֹן יְמוּאֵל וְיָמִין וְאוֹהַד וְיָכִין וְצוֹחַר וְשָׁאוּל בֶּן הַכְּנַעֲנִית, הביא רש"י דברי חז"ל וז"ל: "בן הכנענית - בן דינה שנבעלה לכנעני, כשהרגו את שכם לא היתה דינה רוצה לצאת עד שנשבע לה שמעון שישאנה, והוא מדברי המדרש (בראשית רבה פרשה פ יא) אמר רב הונא, אמרה [דינה], ואני אנה הוליך את חרפתי, עד שנשבע לה שמעון שהוא נוטלה.

ומה שקשה על כך כיצד נישאה לאח שלה, נאמרו כמה תירוצים, והמעניין מביניהם כתב בפירוש הטור על התורה (בראשית שם) על פי המדרש הידוע המובא בתרגום יונתן (בראשית ל - כא) שבתחילה היתה רחל מעוברת מדינה, ולא היתה מעוברת מיוסף, אלא שאח"כ התחלפו יוסף ודינה בדרך נס, וא"כ אפשר לומר כי דינה אינה נחשבת לאחותו של שמעון מצד האם, כיון שהעיבור היתה אצל רחל, ולפני מתן תורה היה ההלכה כי רק אחותו מצד האם אסורה ולא אחות שהיא רק מצד האב.

וכן כתוב גם בתוספות השלם על התורה (שם, וכן בפרק מו י). אולם הרמב"ן (בראשית לד יב) תיאר סופה של דינה כך: "לא הזכיר מה נעשה בה אחרי כן, ועל דרך הפשט, עמדה עם אחיה צרורה באלמנות חיות, כי היתה טמאה בעיניהם, כדכתיב אשר טמא את דינה אחותם, ורבותינו נחלקו בה (בראשית רבה פרק פא), והקרוב דברי האומר נטלה שמעון וקברה בארץ כנען, והוא כמו שאמרנו, כי היתה עמו בביתו כאלמנה וירדה עמהם למצרים ושם מתה ונקברה בארץ. וקבורתה ידועה עד היום בקבלה והיא בעיר ארבאל עם קבר ניתאי הארבלי.

ויתכן כי העלה שמעון עצמותיה בחמלו עליה, או שהעלו אותם ישראל עם עצמות אחיה כל השבטים, כמו שהזכירו רבותינו".

שלום רב – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה