האם ה' נותן את העונש?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בשיעור תורה שבעלי היה הרב אמר שלא הקדוש ברוך הוא מעניש ןאת זה הוא לא הבין הרי כתוב יסור יסרני .... וחרה אף ה ועצר...... אז מי מעניש דבר זה לא ברור לבעלי אנה הסבירו לנו האם הרב טועה או שזה נכון ואם הוא צודק אנה הסבירו לנו תודה מרב

תשובה

שלום

כנראה שהרב לא הבהיר את עצמו כמתבקש, ואשלים ברשותו את הדברים. והסברת העניין מבואר בספרי הקבלה בסוד הכתוב (ירמיהו ב יט) תְּיַסְּרֵךְ רָעָתֵךְ וּמְשֻׁבוֹתַיִךְ תּוֹכִחֻךְ וּדְעִי וּרְאִי כִּי רַע וָמָר עָזְבֵךְ אֶת ה` אֱלֹהָיִךְ וְלֹא פַחְדָּתִי אֵלַיִךְ נְאֻם אֲדֹנָי אלוקים צְבָאוֹת.

והפירוש הוא (באר מים חיים פרשת כי תשא ) כי לא הקב"ה הוא המעניש את האדם על מעשיו שאין הקב"ה מייחד שמו על הרעה לעולם כמאמר חז"ל (בראשית רבה ג ו), רק הרע והחטא בעצמו שעשה האדם הוא המייסרו ומענישו, והוא לפי שבעוונות מגביר האדם על נפשו אחיזת הקליפות, והם מוכנים לזה להכות ולפצוע להרוג ולענוש כי זה חפצם ותאוותם ברע ולא בטוב.

וגם המיתה ללא עת הנמצא בעולם הוא כתוצאה מכך, שכאשר האדם מגביר על נפשו אחיזת הקליפות שיעור שיוכלו להמית אותו הם ממיתים אותו מיד. כי צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו רק ה` לא יעזבנו בידו בכוח מצוות ומעשים טובים. אבל אם מגביר עליו אחיזתם בעוונות והקב"ה כביכול סר מעליו כי אין הקב"ה כביכול דר עם נחש בכפיפה, הם עושים לו מה שירצו כי השטן הוא היצר הרע עולה ומסטין יורד וממית.

וכך אמרו חז"ל (אבות פ"ד משנה י"א) העושה מצווה אחת קונה לו סנגור אחד והעובר עבירה אחת קונה לו קטגור אחד. והיינו כנ"ל שמהעבירה עצמה נולד דבר רע שהוא עצמו העוון שעשה, ובידו נמסר עושהו, כאומרו (ישעיה סד ו) ותמוגנו ביד עונינו, ובאור החיים פרשת אחרי מבאר שזה סוד הבאת קורבן לכפר על החטא, שהוא מעשה של שחיטה של כוחות הרע שנוצרו מכוח החטא.

ובספר תפארת שלמה (פרשת דברים) הביא מה שכתב הגאון המקובל רבינו הרמ"ק על הפסוק (ישעיה ו, ז) וסר עוונך וחטאתך תכופר שהמשחית עומד ומבקש ממנו פרנסתו שהשי"ת יעשה נקמתו בבן אדם שברא אותו, והקב"ה נותן לו פרנסתו שימתין לו עד שיעשה תשובה. וזהו פירוש הנאמר `נושא עון ועובר על פשע` שהקב"ה בחסדו נושא את העוון – הקטגור ומפרנס אותו עד שישוב החוטא בתשובה.

בהצלחה –מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה