חברה והשקפה

אב רחמן

  • י"ט שבט התשע"ח
אא

שאלה

שלום,

ראיתי את הרצאתו של הרב בן פורת "איפה היה אלוקים בשואה" אבל נותרתי עם שאלה מהותית:
אם אלוקים הוא אבא שלנו ואנחנו בניו, איך הוא עשה לנו את זה, הרי הוא אב הרחמים, הוא גם כל יכול, אם הוא לא רוצה שנסבול הוא יכול לעשות שנתעורר ונחזור בתשובה (כמו שהיה בימי מרדכי ואסתר) וגם אם לא חזרו בתשובה, הרצח עם המטורף שהיה בשואה הוא משהו שקשה לתפוס שאבא עושה לבן שלו, אבא נוהג לוותר ולמחול לבן שלו, וגם אם הבן עשה משהו מאוד חמור, אולי הוא ימית אותו אבל לא בכאלה יסורים נוראים. מה גם שרבים וטובים שנרצחו בשואה במיתות משונות היו יהודים חרדים, וילדים קטנים, אז למה זה הגיע להם??

יש לי עוד שאלה:
אמר רבי יוחנן אשרי מי שלא חמאן (אשרי מי שלא ראה את הוריו, כי א"א לקיים מצוות כיבוד הורים כהלכתה)
האם אלוקים נותן לנו מצווה שמראש היא בלתי אפשרית ? זה מסלול ישיר לגהנום, לא?

תודה רבה מראש

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

זו אכן שאלה קשה וכואבת, עבורה כתבתי מאמר מיוחד על ההשגחה האלוקית בשואה - שם התייחסתי לשאלתך:

https://www.hidabroot.org/article/219762

ואשיב כאן בקיצור:

כל אדם שעושה חטאים פוגם בנפשו, הייסורים נועדו לנקות את הכתמים והמומים המסוכנים שדבקו בנשמתו מגלגול זה וגלגולים קודמים, והמונעים ממנו להשיג את האור האלוקי בעולם הבא והנצחי. כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה.

הקבלה מלמדת אותנו שכולנו גלגולי נשמות, שחזרו לעולם הזה כדי לתקן תיקונים מגלגולים קודמים. יכול להיות שה' צירף בדור אחד נשמות רבות שחטאו בחטא דומה בדורות שונים, וירדו יחד כדי לעבור את התיקון הקשה הזה. נכון שהייסורים הללו נראים נוראים, אך יש לזכור שבסופו של דבר הגוף הוא רק מעטפת חיצונית זמנית, ובעולם הבא חוזרות הנשמות לראות את העולם האמתי - שהוא עולם ללא גוף, עולם ללא מחלות, עולם ללא מוות, עולם ללא אכילה ושתייה. ואז הן מבינות את הצורך באותם תיקונים.

מה שעשוי להסביר תינוקות שנהרגו בשואה (נשמות שירדו לתיקון אחרון), אך באמת - באמת - שאין לנו הבנה בחשבונות שמים. בפרט בדורות האחרונים שיש בהם הסתר פנים רב. עם זאת, יש ביכולתנו לראות את ההגיון במהלכים היסטוריים, ואין ספק שהשואה היתה תקופה קשה מאוד של השכלה ונסיון לברוח מן הזהות היהודית. כך שאפשר למצוא קשר של סיבה ותוצאה עם הגזירה, רק לא עם חשבונות פרטיים.

לגבי השאלה השנייה,

כבר אמרו חז"ל שאין הקב"ה מדקדק עם הבריות מעבר לכוחם והבנתם - (שמות רבה לד, א): "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן".  

לחשוב את ה' לרחוק מליבנו היא עצת היצר הרע, שנועדה להרחיק אותנו מה' ולהכשיל אותנו בכעס ושנאה. הנביא אומר(שמואל א', פרק טז, ז): "כי האדם יראה לעיניים, וה' יראה ללבב". פירוש הדבר ש-ה' רואה אותנו מבפנים, עמוק בתוך הלב, ולא רק מבחוץ.

 ה' אינו שופט אותך יותר מהיכולת שלך. העיקר הוא להתקדם ולהיות בעלייה, ועל כך צריכה להיות השמחה שלך.

הקב"ה נתן לנו הורים כי הזכות של כיבוד הורים גדולה כל כך - ומביאה שכר נצחי לעולם הבא, שהיא שווה גם את המעידה שלפניה. למה הדבר דומה? למי שאוסף יהלומים, ותוך כדי איסוף היהלומים הוא נשרט לעתים מהחפירה, ועם זאת עבור היהלומים ראוי גם להיפצע. אך מי שחכם זוכה לעבוד בצורה נכונה ואז לא יפצע ולא יישרט, לשם כך יש לנו את ההדרכה של התורה הקדושה כיצד לכבד אב ואם. נראה לי הקטן שרבי יוחנן אמר אמרה זו כדי ללמדנו עד כמה חשוב להקפיד על מצוות כיבוד אב ואם.

כמובן - רק מי שלא זכה בהורים יוכל להתנחם בכך שלא ייחטא. אך לכתחילה המצב הוא לזכות במצוות כיבוד הורים, גם אם מתוך טעייה וניסוי. שהרי שכרה לא יסולא בפז.

לסיכום, חשוב מאוד שתקראי את התשובה: מדוע אלוקים ברא את הגיהנום?

https://www.hidabroot.org/article/211728

https://www.hidabroot.org/question/224154

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רחמי ה'שואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה