חברה והשקפה
שאלה נוספת : דקדוק מירבי בעוה"ב
- ה' אדר התשע"ח
שאלה
שלום רב,
ידוע שהבירור המשפט הצדק השכר ו/הדין, בעוה"ב הוא מדויק בצורה שאין להשיג בכלל בשכל האנושי.
אם כך, למה ניתן לנו 'הגבלה' בהבנה, בודאי שניכשל.
נכון, יהודי ידע הכל לפני שנולד אך כשנולד מי יודע איפה היה מאיזה מחשבות נולד איפה גדל ובכלל מה הנפש הנשמה שנכנסה בו- נבונה מעמיקה עצובה רגועה?
נכון שהיהודי אמר נעשה ונשמע ומכאן שהיהודי צריך להיות ממושמע גם אם אינו מבין הכל.
מצד שני נתיטעו בו תאוות שיכולות להזיז עולם שלם, אז האם לא מתחשבים בכל מה שהוא לפני ולפנים?
האם לא מתחשבים בכיסוי שהיה לו על הנפש, או במבנה הנפש שלו- שמח, חרוץ עצוב עצל וכו.
תודה
תשובה
שלום וברכה
ברור שמתחשבים. כך מבואר באור החיים בראשית פרק מט
ותמצא שאמרו ז"ל (יומא כב א) שאול באחת ועלתה לו המלוכה ממנו ודוד בכמה ולא עלתה לו, והטעם הוא לצד כי שאול טבעו מזוג ודוד טבעו חם כאומרו (ש"א טז) והוא אדמוני, וה' דן את האדם כפי הרכבתו, כי מי שגובר בו יסוד האש עם היות שיתעצם בכל עוצם הזריזות בעבודת ה' לא ימלט מהשגיון, ובחלק מועט מהתעצמותו שיעשה אדם מזוג ירויח עצמו משגיאות.
כמובן שאי אפשר לסמוך על זה מראש ולחטוא על סמך זה. אבל לאחר שהאדם חטא יוקל עליו .
בכל מקרה ומקרה התשובה מועילה, ולכך נבראה התשובה כי אין צדיק אשר יעשה טוב ולא יחטא ולכן נבראה התשובה לתקן את אשר אנחנו מעוותים עקב החומר הגס שלנו..
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il