הלכות ומנהגים
האם שינה מבטלת את החובה להמתין שש שעות בין בשר לחלב?
- י"א אדר התשע"ח
שאלה
שאלתי היא האם זה נכון שכשאוכלים משהו בשרי ואחר כך ישנים 4 שעות לדוגמא. האם שינה מבטלת אותנו מהיותנו בשריים או שבכל זאת חייב להמתין 6 שעות? תודה
תשובה
שלום רב,
יש מי שסובר שאם אכל בשר והלך לישון, אינו צריך להמתין שש שעות כדי לאכול חלב, היות והשינה ממהרת את עיכול הבשר. אולם להלכה לא נוקטים כך, אלא גם מי שישן אחרי אכילת בשר צריך להמתין שש שעות כדי לאכול חלב.
מקורות: אמנם בספר פסקי תשובה (סימן רפה) הביא מספר ויעש אברהם (סימן לא) שדעת הגאון הקדוש רבי אברהם מטשעכנוב זצ"ל, שמי שאכל בשר, והלך לישון (אפילו שנת צהריים), מותר לו לאכול חלב כשיקום אפילו אם לא עברו שש שעות.
ובשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל הובא, שאם ישן שלוש שעות לאחר אכילת בשר עוף, רשאי לאכול חלב מיד. אולם אין לסמוך על קולא זו בדבר שמעיקר הדין צריך המתנה שש שעות, כגון בשר בהמה, וכן דווקא בשנת לילה אמרו, ולא בשנת היום (אשרי האיש חלק יורה דעה חלק א' פרק ה סעיף כה).
אולם בספר זכרון למשה (עמוד סה) הובא שגם מרן החתם סופר זצ"ל רצה לחדש כן, שאם אכל בשר והלך לישון בלילה, שמותר לו בבוקר לשתות חלב גם אם לא עברו שש שעות, והטעם משום שהשינה ממהרת את העיכול. אולם לאחר שחידש כן, רצה להכין לעצמו כוס קפה בבוקר אחרי שאכל בשר בלילה וטרם עברו שש שעות, וכאשר בא לתת את הכוס על האש נשבר הכוס ונשפך כל הקפה לארץ, אז אמר: רואה אני שמן השמים אין מסכימים להוראתי זו, אלא לא חילקו חכמים בזמן שהיה אחרי בשר כיומם כלילה זמן אחד להם. וכתב עוד שם, שבוודאי אילו נודע להגה"ק מטשעכנוב הנ"ל ממעשה רב הנ"ל דמרנא הקדוש החתם סופר זי"ע, בוודאי היה חוזר מפסק זה.
וראה עוד בשו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן תלא) שהביא דברי הספר "ויעש אברהם" הנ"ל, וכתב, ששמע שאחד מגדולי הוראה בעיה"ק פסק כן הלכה למעשה. אולם תמה על זה מדברי הספר "זכרון למשה" הנ"ל. ועיין שם שביאר איך החתם סופר זצ"ל פסק על פי סימנים כאלה, והלא לכאורה לא בשמים היא. ע"ש.
וכן דעת הגר"ש וואזנר זצ"ל, שנראה שהמנהג להמתין שש שעות אפילו בהלך לישון בינתיים (קובץ מבית לוי, ניסן תשנ"ו, עמוד כג).
וכן השיב הגר"ח קניבסקי שליט"א שלא מקילין בזה (דולה ומשקה עמודים רנז-רנח).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il