האם מומלץ להתקרב לברסלב?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, היום ב"ה מופצת תורתו של רבי נחמן מברסלב בסדר גודל רחב, חלק מתורתו של רבי נחמן מדבר על "צדיק האמת"- הצדיק שירד במיוחד לתקן את דורנו, נתפסה בי הבנה שבלי התקשרות לצדיק- שיסנגר על האדם ויתקן אותו אי אפשר להגיע לתיקון שורשי יותר, כי רק צדיק יודע איך להעלות ניצוצות שנאבדו...האם זה נכון? ומדוע יש כ"כ הרבה מחלוקות, שאם זו באמת- אמת מדוע יש רבנים שיוצאים נגד זרם זה? בשביל הסדר הטוב-אני דתיה מבית שהתחרדתי לפני כמה שנים נכנסתי למדרשיה ידועה בירושלים- חרדית ליטאית ב"ה כשנה וחצי אני שם ואני רוצה לדעת שאם זו אמת-זה אומר שאני צריכה ללכת בדרך זו או שזה רק נתון לבחירתי- ועד כמה זה כדאי... אני יודעת שנגעתי לנושא מאוד רגיש... רציתי לציין שלפני שנכנסתי למדרשיה הייתי מאוד עמוק- בנושא..מקורבת מאוד לברסלב אני יודעת מה מדובר, ומה הפחד של גדולים לגבי ההתקרבות לברסלב לבעלי תשובה אני ב"ה עברתי את השלב של ההתחלה כמדומני... אני אודה לכבוד הרב מקרב לב ,חשוב לי מאוד לדעת... תודה עד אין קץ, ישר כוח גדול על הפעילות!!!

תשובה

שלום

אף אם הדבר נכון שלפי המבואר בספרי החסידות, לא יוכל אדם להגיע לשלימות ולתיקון יסודי אלא על ידי הצדיק, אולם רבי נחמן מברסלב אף פעם לא אמר שהוא - ורק הוא - הצדיק שדרכו אפשר להגיע לתיקון.

הוא לא אמר את זה לדור שהוא היה חי בו, וקל וחומר שלא מסתבר כלל שרבי נחמן הוא הצדיק היחידי לכל הדורות שבאו אחריו, ואין מלבדו שום צדיק, שיוכל לתקן את הנשמה של האדם עד לשיא המעלה.

לפי המובא בספרים לכל דור יש הצדיק שלו, ויש כמה צדיקים בכל דור ודור, ובוודאי שמסתבר לומר שהקב"ה לא פשט את הרגל כביכול, ויש לו ברוך השם צדיקים נשגבים בכל דור ודור, שדרכם אפשר להתקשר לבורא עולם למדרגות הכי נשגבות.

ושיהיה ברור, כי כל העניין שנוצר סביב רבי נחמן אחרי הסתלקותו יצרו התלמידים, שהיו קשורים אליו, ולא יכלו בלי ההתקשרות לרבי נחמן דוקא. אולם מכאן ועד הקביעה שרבי נחמן הוא הצדיק היחידי עד סוף כל הדורות שדרכו אפשר להתקשר להקב"ה הדרך רחוקה מאוד מאוד.

וזוהי הסיבה שרוב מהחסידיות ההולכות בעקבות הבעל שם טוב זצ"ל אינם נוטים אחרי זרם זה, [אף שהם  לומדים את הספרים, ואומרים מפעם לפעם את התיקון הכללי שיסד רבי נחמן, כפי שהם קוראים את האיגרת של הרמב"ן, וכפי שהם מעיינים באיגרתו של הנועם אלימלך, וכו`.

כמו כן, סברו הרבה גדולים כי דרכה של ברסלב מלבד כל הנ"ל, אינו כלל דרך להמונים, אשר זה עתה פוסעים את פסיעותיהם הראשונות ליהדות, ומיד להקיף אותם באמירת תיקון זה וזה, ובהשתטחות, ובקריאת שמות צדיקים, ותפילות עמוקות המבוססות על סודות הקבלה.

הפסיעות הראשונות צריכות להיות שקולות ומדודות, וכפי שמלמדים בישיבות לבעלי תשובה ובמדרשות לבעלות תשובה, ורק כך כשהבסיס נכון אפשר להתקדם הלאה, ולעלות בסולם המובילה בית אל, ואת תודי להקב"ה שאת נמצאת במסגרת ראוייה ומתאימה.ואכן ישנם מסגרות מתאימות גם לאלו החפצים להתקדם בדרך של ברסלב, אשרי חלקם.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה