חברה והשקפה

מהן עשרת הדיברות?

  • י"ז אדר התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
בפרשת "כי תשא" כתוב עשרה מצוות שביניהם שלושת הרגלים ופטר חמור וכו', ואחריהם הקדוש ברוך הוא אומר למשה לכתוב את הדברים האלה על הלוחות השניים אחרי שהראשונות הוא שבר. עשרת הדברים הללו שונים מעשרת הדיברות המוכרות לכולם של " אל תרצח אל תגנב" וכו..

מה יישוב הקושיה?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה,

בירידתו מהר-סיני מסר משה רבנו לישראל את כל תרי"ג מצוות בעל פה, ושב ללמדם במשך 40 שנות נדודיהם במדבר. לכן לאורך כל פרשיות התורה נמצא תיעוד של המצוות שלימד משה לבני ישראל במדבר, לעתים מסר 10 מצוות, לעתים 20, ולעתים אפילו 100 ויותר כבספר ויקרא. בין האירועים במקרא נמצא נאומים של משה המלמדים על המצוות.

עשרת הדברות נכתבו על הלוחות הראשונים והשניים, וכמובן לא לא השתנו. הן מוזכרות שוב בלשונן גם בספר האחרון בתורה, הוא ספר דברים (פרק ה').

בפרשה כי תשא (פרק לד), מלמד משה רבנו את ישראל מצוות שונות וקורא להם מספר הברית - הוא ספר התורה שנכתב במשך 40 שנות הנדודים במדבר סיני, עליו נאמר "ויכתוב משה את כל דברי ה'". כתיבת ספר התורה ארכה בשלבים, וספר התורה כולו (בראשית שמות ויקרא במדבר דברים) סויים רק לפני פטירת משה בעבר הירדן.

הלוחות השניים היו כמובן זהים ללוחות הראשונים שכן נאמר עליהם: "ויאמר ה' אל-משה, פסול-לך שני-לוחות אבנים כראשונים; וכתבתי, על-הלוחות, את-הדברים, אשר היו על-הלוחות הראשונים אשר שיברת" (שמות לד, א).

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כי תשאעשרת הדיברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה