מיהו ה"אני" ?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מיהו אני? מהי מהותי? הנשמה? מהי - חלק אלוה! אז אני רק חלק, ולא עצמאי ומה אכפת לי משכר ועונש אם לא אני מקבל אותם? מי חווה את הכאב הרוחני (גהינם) או את העונג? אם אני ישות נפרדת ולא תלוי באל - זה ודאי מן הנמנע. אין לכלום קיום ללא האל. ואם אני בטל לאל אז מה מעלה לי בשכר ומה פחיתות יש בעונש? סוף כל סוף האני הוא כלום בטל.

תשובה

שלום

ה`אני` יקבל את העונש ויזדכך עוד ועוד עד שיזכה להיכלל באין סוף. ואכן, ההתבטלות לאין סוף הוא העונג הכי עצום [וכשבן אדם מתבונן בזה גם בחיים חיותו, לפעמים מרגישים בזה עונג עצום שאי אפשר לתאר], וככל שתגבה מעלת הצדיק, ההתבטלות שלו כלפי האין סוף מושלמת יותר, והן הן הבדלי המעלות בשכר הצדיקים לעתיד לבוא.

וסוד זה מבואר בזוהר הקדוש (ויחי דף ריז עמוד ב) ולפי שלא נראה לי שאתר באינטרנט הוא המקום המיועד לליבון סוד מהסוג הזה אני מעתיק את לשון הזוהר הק` מבלי לבאר את הדברים בעברית.

וז"ל: "אמר רבי יהודה זכאין אינון צדיקיא כד קודשא בריך הוא בעא לאתבא רוחיה ליה ולשאבא ההוא רוחא בגויה, דתניא בשעתא דקודשא בריך הוא בעא לאתבא רוחיה ליה אי זכאה הוא ההוא רוחא מה כתיב (קהלת יב) והרוח תשוב אל האלהים אשר נתנה ואי לא אשתכח זכאה ווי לההוא רוחא דבעי לאסתחאה בנורא דדליק ולאתתקנא בגין לאשתאבא בגופא דמלכא ואי לא אתתקנת ווי לההוא רוחא דמתגלגלא כאבנא בקוספיתא דכתיב (שמואל א כה) ואת נפש אויביך יקלענה בתוך כף הקלע, תניא אי ההוא רוחא זכי כמה טבין גניזין ליה בההוא עלמא דכתיב (ישעיה סד) עין לא ראתה אלהים זולתך יעשה למחכה לו".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה