איך מתגברים על התאווה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, אני בחור דתי רווק שהתחזק לפני כ-3 שנים.אני סוחב איתי מאז הילדות יצר הרע של תאוות נשים מאד חזק.למרות שהתקדמתי הרבה בנושא הדת בשמירת התורה והמצוות ובנושא קדושה,אני עדיין מסתבך בנושא שמירת המחשבה והעניים בלבד.אני בד"כ יציב בנושא זה כלומר אני משתדל להתגבר על כל מחשבה רעה שלא תבוא,ואני לא מסתכל על שום סרט מכל סוג וכן עיתונאות חדשות,ובהליכתי ברחוב אני ברוב הזמן משתדל לא להיות סקרן לסביבתי ואף מתפלל או לומד במשך זמני נסיעה שלי. הכל הולך טוב ויפה מתי שאני נמצא בקצב טוב של לימוד תורה ובמצב רוח שמח,אבל עם עוברים עלי יומיים או יותר בלי לימוד תורה בנוסף למצב רוח של עצבות,אני מיד נכנס למצב של נסיון ז"א למצב "לא מוגן" שבו אני מרגיש שהרבה יותר קשה לי להתגבר על כל פיתוי.במצב כזה של חולשה רוחנית אני פשוט אף פעם לא מצליח להעלות חזרה למצב "נורמלי" ואני תמיד נכנס לחרדה ולעצבות שבו היהצר חוגג וצפים לי חזרה את כל המחשבות הרעות,אני נכנע ליצר בגלל שאני לא מוצא פיתרון איך לרומם אותי ואז אני נכנס למעגל של יאוש-חטא-עצבות-בושה ויאוש-ושוב חטא..עד שחסים עלי מן השמיים ונותנים לי הרהורי תשובה וכוחות חדשים. 1.איך אפשר שתהיה לי יראת שמיים חזקה בנושא הזה כך שבכל מצב שלחולשה ונסיון אני אוכל ויהיה לי רצון לקחת מהר החלטות נכונות ולא ליפול לפח מיידית? 2.מה הפיתרון הכי טוב כאשר אני נתון במצב ניסיון שבו התאווה הולכת לגבור על השכל, איך אפשר שוב להשליט את השכל על התאוות ולצאת מזה כדי שיהיה לי שיקול דעת נכון ודעת צלולה באותו רגע? 3.הנושא של קדושת הברית עניים ומחשבה מאד חביב עלי ומבחינתי מי שמגיע לשלימות בנושא זה הוא פשוט אדם ישר וצדיק ואשריו.כל עבירה בנושא הזה מגעילה אותי בגלל שאני מרגיש שזה פוגם בתואר,בישרות ובקשר הטוב שיש בין יהודי לבוראו ולתורתו.מתוך מצב הכרה הזאת, כל פעם שאני עובר חלילה על הלאו דאורייתאה זה,אני נכנס למצב שאני מואס ממני ומרגיש משוקץ ומתואב וזה מוסיף לי עוד עצבות ועוד ייאוש,ופשוט לפעמים אפסה תקוותי וכשאני נמצא בתוך נסיון אני פשוט מחכה שזה יעבור כי אני לא מוצא את הכוחות נפש ואת האומץ לשוב אליו יתברך בגלל הבושה. לכן אני גם שואל איך אפשר להגיע לחשיבה נכונה אם כבר נכנסתי לבוץ החטא איך לצאת מזה הכי מהר שאפשר?

תשובה

שלום

אשריך, שזכית להכיר באמת המוכרזת מכל הספרים הק`, כי ענין שמירת הברית הוא הענין הכי בסיסי בחיי האדם, וכל השומר אשריו בעולם `הזה`, והדבר הכי עצוב בעולם `הזה` הוא זה שאינו זוכה לשמור בריתו, וזהו אכן הנקודה שבה תלוי כל היראת שמים של האדם, עד שעם זה יש הכל ובלי זה אין כלום.

קודם כל דע לך שאתה לא לבד בסירה, ובהתמודדויות שלך מתמודדים הרבה בני נוער מקרב שומרי התורה, וזהו די מובן מהשינויים ההורמונליים העוברים על האדם בשנות ההתבגרות, ואחרי שזכית להכיר כי היומיים האלה שנופלים הם הימים הכי אומללים, כבר הדרך פתוחה לחזור מהר מאוד לשיגרת הקדושה.

הבושה שלך מבורא עולם אחרי מה שקרה, הוא אכן במקומה, אבל חייבים להתגבר על הבושה כמו שילד מתגבר על הבושה מאמא שלו, וישנה אימרה חסידית האומרת כי אדם שחטא בזה, ואין ביכולתו להתפלל מיד אחר כך תפילה חמה ולוהטת, לא דרך על מפתן החסידות, אולם מאידך מבואר בספרים שאין להתוודות על חטא זה ולנסות לשוב בתשובה על החטא בימי הנפילה עצמם, אלא רק אחרי כמה ימים כשכבר חזר לשיגרת הקדושה ולימוד התורה, אז לפתוח את הלב, ולבכות לפני בורא עולם על מה שקרה, ולבקש ממנו שזה לא יקרה שוב.

שמעתי מרב גדול [הרב הגאון שמאי גרוס שליט"א מחבר הספר שבט הקהתי שבע חלקים] שכשזה קרה לאדם ונפל בקדושה ימהר ללכת לישון לשעה, כדי לעשות סטופ לענין הזה ואחרי שיקום יוכל מיד לחזור לשגרה של קדושה, חיזוק גדול יש למצוא ממה שמבואר במדרשי חז"ל כי יוסף הצדיק באמת נכנס לבית לעשות מלאכתו, וכבר נדרכה הקשת, ויצא מה שיצא, ומכל מקום הוא לא נפל מזה אלא כך כתוב: `וינס ויצא החוצה`, ויוסף הוא זה שזכה לעולם לכינוי `צדיק` יסוד עולם,

ולפי הקבלה הוא המסמל יותר מכל את היותו `שומר אות ברית` על אף מה שקרה לו, מכל מקום הוא לא התייאש ונס מהמצב הזה כל עוד בו נשמתו, וחזר אל דרגתו כמקודם, ושמעתי מגדולי המקובלים שבאמת אפשר שאדם שנפל כמה וכמה פעמים בענין הזה ייחשב בחשבון הסופי יותר לשומר אות ברית מזה שלא נכשל בזה, כי מחשבים את הקשיים, וכידוע שיש אנשים מחוממים יותר ויש הנוטים יותר לקרירות שכמעט ואין להם נסיונות בעניין הזה, וכמו כן מחשבים את האופן בו מיהרו לצאת מהנפילה בעניין זה.

ובאמת, שכבר ביארו רבותינו שעל אף שבספרים מבואר גודל הפגם הנגרם כתוצאה מאי שמירת אות ברית, אולם קיצרו מאוד לבאר את המעלות הכי גבוהות שמשיגים מהימנעות אחת ויחידה מלהסתכל במקום לא ראוי, ומלחשוב דבר לא ראוי, והקדושה העוטפת את האדם באותה העת הוא דוחה הרבה הרבה מהפגמים שבאו כתוצאה מנפילות בשמירת הברית. ראיתי לאחרונה בספרו של הגאון הקדוש רבי פינחס מקוריץ זצוק"ל שהעובדה שרוב האנשים היראים ושלמים סוחבים חבילה קטנה של חטאות נעורים, זהו סגולה לענווה, וכהלב מנסה להתרומם בגאוה, אפשר להציג לו את ה`סל`, ולהשפילו מגאווה לענווה, וכך אפשר להשתמש ב`סל` הזה לשם מצווה.

בדרך כלל, אין לחשוב על החטאים שעברו בעבר, וכפי שביאר הגאון הקדוש מפארשיסחא שזה דומה לאדם שלוקח את הטינופת ליד ומעביר מיד ליד, שזה רק גורם לו להיטנף עוד ועוד, צריך להשליך הכל מאחוריו ולשכוח, ולהסתכל רק קדימה, ושהקב"ה יעזור שמהיום יהיה הכל כשורה.

התייחסתי בעיקר לשורת הסיום שלך, באופן שבו אפשר למהר לחזור לשיגרה של קדושה מתוך מצב של חטא, אולם חושבני כי מה שכתבתי לך יעזור גם להתייחס לכל העניין הזה בפרספקטיבה קצת אחרת, שתוכל גם להתגבר יותר בשמירת הקדושה שלא תיפול חס ושלום, וכל זה שכפי שאתה מציין אתה שומר על עצמך בדרך כלל מעיתונות וערוצים אתרים וכל מרעין בישין שהשוק משופע בהם, [שמי שנותן דרור לעניים שלו ואינו שומר עצמו מהם, לא התייחסתי כלל בדברי אלה], המשך בדרכך, ודע כי הירידות והעליות הוא תופעה קיימת, אולם הישמר שלא יעבור עליך יום בלי לימוד תורה שעה - שעתיים.

אינני יודע מה הגיל שלך, אולם תדע לך כי הנסיונות האלו לא ילוו אותך לעד, כשתזכה להיכנס לברית הנישואין הענינים האלה יפסקו בתשעים ותשע אחוז, כמובן, באופן שתמשיך לשמור על עצמך ועל העיניים שלך, [כי הקורא דרור לעיניו נישואין לא מועילים כלל לעניין שמירת הברית].

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה