מי כתב את התהילים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ידוע שספר תהילים נכתב על ידי דוד המלך, אם כן מדוע בסוף מזמור עד` כתוב תמו מזמורי דוד בן ישי?

תשובה

שלום

אכן, דוד המלך הוא זה שכתב כל ספר תהילים, וכמבואר בתלמוד (בבא בתרא יד ב), ויש כמה ביאורים לשאלה למה א"כ כתוב בסוף פרק עב `כלו תפילות דוד בן ישי`:

א. בתלמוד (פסחים קיז א) מבואר בדרך דרש כך: "תניא, היה רבי מאיר אומר, כל תשבחות האמורות בספר תהילים, כולן דוד אמרם, שנאמר כלו תפלות דוד בן ישי, אל תיקרי כלו, אלא `כל אלו`.

ב. רש"י (תהילים שם) פי` על פי הפשט, שאכן בפרק זה נגמרו כל תפילותיו של דוד המלך, ואע"פ שהפרקים שאחרי זה גם הן יצירותיו של דוד ברוח קודשו, מכל מקום הפרק הזה נאמר בסוף ימיו בשעה שהמליך את שלמה, וכמבואר מכוונת כל הפרק, ובפרק זה סיים את שירותיו ותפילותיו להקב"ה, ולכן סיים בלשון זה `כלו תפילות דוד בן ישי`, אלא שאחר כך בשעה שסידר את סדרי הפרקים נקבע פרק זה בסוף ספר שני.

ג. ויש ביאור קדוש נוסף מאחד מגדולי החסידות בספר מאור ושמש (פרשת משפטים) וזה לשונו: "נוכל לפרש שהנה כתוב ברוך ה` אלוהי ישראל מן העולם ועד העולם כלו תפלות דוד בן ישי, ופירש הרד"ק כי דוד המלך ע"ה היה מתפלל על כל העניינים שצריכים ישראל עד ביאת משיחנו על החולים שיתרפאו ועל הבריאים שלא יחלו ועל פרנסתם שיתברכו, ולבטל מהם כל הגזירות קשות.

ולעתיד כשיבוא משיח צדקנו במהרה בימינו אז יתבטלו כל הדינים ולא יצטרכו עוד להתפלל על שום דבר כי אז יתקיימו בישראל כל הטובות והנחמות שהתנבאו הנביאים על בית ישראל, וזהו כוונת הכתוב: ברוך ה` אלוהי ישראל מן העולם ועד העולם, פירוש, לעתיד כשיודו כל האומות שהוא יתברך שמו הוא מלך על כל העולם, ואז יתבטלו כל הדינים ולא יצטרכו ישראל עוד לתפלת דוד המלך ע"ה, וזהו, כלו תפלות דוד בן ישי, שאז יהיה לישראל כל טוב".

 בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה