חברה והשקפה
שאלה על תוכן ברכה מברכות השחר
- כ"ו אדר התשע"ח
שאלה
שלום,
אני בחורה דתייה לאומית, מאמינה בשיויון מגדרי ורוצה להאמין שהתורה שאני כלכך מאמינה בה ומתגאה בה גם מושרשת על ערכים של שיויון, שכולנו שווים לפני הבורא ללא הדבל של מין.
בברכות השחר יש ברכה חגברים שמברכים ומודים להקב"ה על כך שהם אינם נשים. שנים הסןגיה הזאת צורמת לי ומצאתי לנכון שאולי מפה אני אקבל תשובה..
מה הסיבה לכך? למה לברך על דבר כזה?
איך גבר שמתפלל על בוקר ומודה שהוא לא אישה יכול להחשיב את עצמו שווה לאישתו, הרי מבחינת התורה הוא מעליה, אפילו מברך על כך
אשמח לתשובה
תודה רבה ויום טוב
תשובה
שלום וברכה,
כידוע, כל גבר מצווה לאהוב את האשה כגופו ולכבדה יותר מגופו! "ואהבת לרעך כמוך" נאמר לכל גבר כלפי אשתו. וכן בתנ"ך אנו מוצאים שהקב"ה אמר לאברהם: "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" (בראשית כא, יב), ומכאן למדו חז"ל ששרה אמנו עלתה על אברהם בנבואה! לכן היהדות מספרת לנו על נביאות וצדיקות כמו שרה אמנו, דבורה הנביאה, אסתר המלכה ועוד.
כל מין צריך לברך על תפקידו. מאחר שהגבר צווה בתפקידים מעשיים של המצוות (ציצית, תפילין וכו') עליו להודות על תפקידיו. ניתן לראות זאת בסדר הברכות, תחילה הגבר מברך שלא עשני גוי (כי הגוי מצווה רק בשבע מצוות בני נח), לאחר מכן מברך שלא עשני עבד (כי העבד מצווה ביותר מצוות מן הגוי, אך פחות מן הישראל), ואז מברך שלא עשני אשה (כי האשה מצווה בפחות מצוות מהגבר). סדר הברכות מציגה למעשה הודאה על המצוות.
יש לזכור שברכות השחר נוסחו במקורם עבור גברים, ורק באלף השנים האחרונות החלו נשים לקרוא גם הן קריאת שנה, ולכן שינו לברכה "שעשני כרצונו", אשר יועדה במקורה להודות על ריבוי המצוות של הזכרים. הרחבתי בהסבר על כך במאמרי:
https://www.hidabroot.org/article/228037
עם זאת, חכמי המוסר הסבירו את עומק הענין, שאין האשה צריכה לברך על רביוי המצוות - מאחר שהיא מטבעה בדרגה של שלמות רוחנית, שבה אינה זקוקה למצוות אלו כדי להשיג את שלמותה.
השאלה מה חושבים המברכים. כל הגברים שומרי המצוות שאני מכיר מכבדים מאוד את הנשים.
ולעצם השאלה - אף אחד לא נחות יותר מהשני.
היהדות מלמדת אותנו שגבר ואשה הם למעשה שני חצאי נשמה שירדו לעולם, כמו שנאמר בתורה בפירוש: "זכר ונקבה בראם, ויברך אותם ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב). האיש והאשה נקראים ביחד בשם "אדם". אמרו חז"ל שגבר ללא אשה אינו קרוי אדם. בעולם הבא חוזרת נשמת הגבר להתאחד עם נשמת האשה, כי הם נשמה אחת.
היהדות מלמדת אותנו את חוקי הבריאה (תורה היא מלשון הוראה, הוראות יצרן). מהתורה אנו למדים שגבר ואשה הם שני חלקי נשמה נפרדים, אשר ביחד מהווים אדם אחד שלם. אך בנפרד - לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות משלו לעומת המין השני. מה שיש לזה אין לזה, ומה שאין לזה יש לזה. לכן מושגים מודרניים כמו "פמיניזם" או "שוביניזם" הם זרים ליהדות, שהרי היהדות אינה מכירה לא בגבר שלם ולא באשה שלמה, אלא באדם אחד שמורכב מזכר ונקבה, ויחד הם מקיימים את המטרה האלוקית!
חשוב להדגיש שהתורה לא נכתבה על ידי אדם, גבר או אשה, אלא על ידי בורא עולם. אשר יודע ומכיר את בני האדם שברא, ונתן להם את הוראות היצרן הטובות ביותר לתיקון נשמותיהם.
הגבר והאשה שונים בגופם ובטבעם הנפשי זה מזה, על כן תיקוניהם הרוחניים שונים.
על כן ישנן מצוות שהתורה חייבת הגבר ולא את האשה, כמו ברית מילה, תפילין, ציצית, לימוד תורה ועוד. ופטרה את האשה ממצוות שתלויות בזמן. מכיוון שהתורה מכירה בצרכיה המיוחדים של האשה, ולכן פטרה אותה ממצוות שהזמן גרמן - הרי הקב"ה הטיל על נשים את התפקיד הנכבד של הבאת ילדים לעולם, הכניסה להריון, הנקה, טיפול בילדים הקטנים וחינוך. לכן התורה פטרה אותה ממצוות התלויות בזמן. ופירוש הדבר שהאשה טובה כפי שהיא, ומתקנת את נפשה ללא מצוות אלה. בעוד הגבר זקוק למצוות כמו תפילין וציצית כדי להגיע לשלמותו. כי הגבר והאשה שונים זה מזה. אפילו היצרים שלהם שונים: אצל גברים עיקר ההתמודדות תהיה עם יצר רע של גאווה, תחרותיות, כבוד, כעס, תאווה והסתכלות במקומות אסורים, לעומת זאת אצל נשים עיקר ההתמודדות תהי עם יצר רע של רכילות ושל צניעות, וכן - גם של קלות דעת ע"פ רוב. בכל כלל יש יוצא מן הכלל, אך יביט אדם סביבו, ויראה שיש טבע משותף לרוב גברים, וטבע משותף לרוב נשים, טבע אשר חוצה תרבויות וזמנים.
אך מצב זה הנו זמני. הקבלה מלמדת אותנו שבעולם הבא נשמות הגבר והאשה חוזרים ומתאחדים, וזוכים לטוב האלוקי כנשמה אחת שלמה. פירוש הדבר שהאשה שותפה בכל המצוות שעושה בעלה, כפי שהבעל שותף בכל המצוות שעושה אשתו, וכך הם זוכים יחד להגיע לשלמותם הרוחנית.
התורה מאוד התחשבה באשה, ומכיוון שנשים דואגות למשפחה והילדים שלהן ומטפלות בהם, על כן פטרה אותן התורה ממצוות רבות שהיו מקשות את חייהן.
מסיבה זו נשים לא התחייבו בלימוד תורה, למרות שהן מקבלות שכר על שמיעת שיעורי תורה, ואף משתתפות בשכר לימוד התורה של בעליהן (רבי עקיבא אמר על לימוד תורתו: "שלי ושלכם - שלה הוא" - כלומר של אשתי).
הגבר מצווה לחנך את ילדיו והוא חייב לדאוג ללמדם תורה. ולא פחות מזאת, כל גבר מצווה לכלכל את משפחתו ולדאוג לאשתו ובניו הן לדירה והן למזונות והן ללבוש, בעוד האשה אינה מתחייבת לפרנס את ביתה. כל גבר שמגרש את אשתו חייב לשלם לה כתובה לפי היהדות, בעוד האשה אינה מתחייבת כל התחייבות ממונית לבעלה. דינים אלה מעידים על ההתחשבות הגדולה לנשים.
טוב לצפות בהרצאה חשובה זו על מעמד האשה ביהדות:
https://www.hidabroot.org/video/60793
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il