מדוע תינוק לא יכול לבחור אם לצאת או לא?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אם לאדם יש בחירה חופשית איך תינוק לא יכול לבחור אם לצאת או לא?

תשובה

שלום

אפשרות הבחירה בין טוב לרע ניתנת לאדם אך ורק אחרי שנולד, לא לפני זה. וכך שנו חכמים בלשון המשנה (אבות פרק ד): "וְאַל יַבְטִיחֲךָ יִצְרֶךָ שֶׁהַשְּׁאוֹל בֵּית מָנוֹס לָךְ, שֶׁעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה נוֹצָר, וְעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה נוֹלָד, וְעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה חַי, וְעַל כָרְחֲךָ אַתָּה מֵת, וְעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא".

האמת הוא כי גם אחרי שנולד אין עדיין בחירה לתינוק בין טוב לרע, הבחירה ניתנת לאדם רק משטעם טעם `דגן`. וככתוב בתלמוד (ירושלמי ברכות ג ה): "תניא, קטן שהוא יכול לאכול כזית דגן פורשים מצואתו וממימי רגליו ארבע אמות, ואם אינו יכול לאכול כזית דגן אין פורשים לא מצואתו ולא ממימי רגליו ארבע אמות, שאלו לפני רבי אבהו מפני מה פורשים מצואתו וממימי רגליו, אמר להם מפני שמחשבותיו רעות, אמרו לו והלא קטן הוא?, אמר להם ולא כתוב כי יצר לב האדם רע מנעוריו?!".

ויש לזה קשר הדוק עם המבואר בתלמוד (ברכות מ א): "תניא אילן שאכל ממנו אדם הראשון, רבי יהודה אומר: חטה הייתה, שאין התינוק יודע לקרות אבא אימא עד שיטעום טעם דגן", ופירש רש"י שלכן נכנס בתינוק אז בחינה ראשונה של דעת כיון שהדגן שהוא טעם הוא המין של עץ ה`דעת`.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה