חברה והשקפה

טוב ה’ ואיך זה מסתדר

  • כ"ט אדר התשע"ח
אא

שאלה

כתוב בפרשת בחוקותי שאם לא הולכים בדרך טובה אז כמו שה' שש ושמח לתת לנו טוב, כך ח"ו הוא ישיש עלינו להאבידנו ח"ו. כיצד אבא כ"כ אוהב ורחמן יכול להמית את הבן שלו?

תשובה

שלום וברכה,

עם ישראל הוא העם הכי שורד בעולם, למרות הרדיפות אחריו - לא הצליחו להכחידו. זו עובדה על טבעית שהקב"ה שומר עלינו.

"...ואמנם, לפי הקריטריון המטריאליסטי והפוזיטיבי, צריכה היתה אומה זו מזמן לעבור מן העולם. קיומה היא תופעה מיסתורית ומופלאה, המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכוח גזרה קדומה...".

(הפילוסוף הרוסי ניקולאי ברדייב 1936, משמעותה של ההיסטוריה עמוד 86-87).

 קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו! 

ולגבי שאלתך -

יש מושג של מידת הדין בעולם, שפועלת מידה כנגד מידה לפי מעשינו, כך שהבריאה נוהגת איתנו כמו ראי המשקף אלינו בחזרה את מעשינו. ראה במאמרי "למה היתה שואה":

https://www.hidabroot.org/article/863

כך הם חוקי הבריאה: אם יקפוץ אדם לאש או יגע בה - הוא יכווה ויפגע, באותה מידה כאשר עם ישראל חוטא ומזיד - אוייביו פוגעים בו.

עוד לפני אלפי שנים הבטיח ה בתורה (ויקרא כ, כו) "ואבדל אתכם מן העמים להיות לי" - ביארו חז"ל בתלמוד "אם אתם מובדלים מהם, הרי אתם שלי, ואם לאו - הרי אתם של נבוכדנצר וחבריו" (כך גם ביאר רש"י על הפסוק). כל עוד העם היהודי דבק באלוקיו, גם גדולי אומות העולם לא יצליחו לפגוע בו (וגם מעט יהודים יצליחו לנצח גויים רבים ועצומים). אך כאשר בני העם היהודי מורדים בבורא, כופרים בו ומנסים להידמות לגויים, הם גם ניתנים בידי הגויים אותם העריצו. היהודים רצו להידמות לגרמנים, להיות כמוהם, אז הם באמת נהיו שלהם, והגרמנים בחרו להרוג אותם.

עם זאת, אין זה נכון שהקב"ה ימית את בניו ללא חשבון בגלל חטאיהם. 

הקב"ה הבטיח שתורתו לא תישכח לעולם, וגם הבטיח שלא יוותר על עם ישראל גם כאשר יחטא: "וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ, אשר הוא בא שמה בקרבו, ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי איתו... והיה כי תמצאנה אותו רעות רבות וצרות, וענתה השירה הזאת לפניו לעד, כי לא תשכח מפי זרעו, כי ידעתי את יצרו אשר הוא עשה היום בטרם אביאנו אל הארץ אשר נשבעתי" (דברים לא, טז). ה' הבטיח על תורתו הקדושה: "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך - לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה', מעתה ועד עולם" (ישעיהו נט, כא).

על הגלות הארוכה של עם ישראל, הבטיח הקב"ה בתורתו:

"ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם, לא מאסתים ולא געלתים לכלותם - להפר בריתי איתם, כי אני ה' אלוקיהם. וזכרתי להם ברית ראשונים, אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לעיני הגויים, להיות להם לאלוקים, אני ה', אלה החוקים והמשפטים והתורות אשר נתן ה' בינו ובין בני ישראל בהר סיני ביד משה" (ויקרא כו, מד).

עובדה שחזרנו לארצנו לאחר 2000 שנות גלות, ואנו עומדים לפני גאולת עם ישראל השלמה. הקב"ה פועל בצדק וברחמים עם כל בניו, וכמובן לכל נשמה יש גם חשבון משלה בעולם הבא, ואין הקב"ה מקפח שכר אף בריה, נותן לצדיק את שכרו ולרשע כרוע מעלליו.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אהבת ה'תוכחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה