אמונה

מקור התפילין

  • י"ב ניסן התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב
יש משהו שלא הצלחתי להבין
רבי עקיבא אמר איך יראו התפילין ואיך הם יהיה אבל כבר בתורה מוזכר הציווי להניח תפילין (וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בית עיניך) אז זה אומר שעד לתקופה של רבי עקיבא לא הניחו תפילין

תשובה

שלום וברכה,

ודאי שהניחו תפילין מאז הר-סיני ועד היום, ולא נפלה מעולם מחלוקת בנושא זה. הרי לא תמצא במשנה או בגמרא מחלוקת האם תפילין אדומות, או האם יש להן ארבעה או חמישה פרשיות, או אלו פרשיות בדיוק שמים בבתים של תפילין. הכול היה ידוע ומקובל מדורי דורות, ולכן לא תמצא מחלוקות בעיקרי תורה.

לעצם שאלתך, חשוב להבין יסוד בלימוד.

מתלמדים בתחילת דרכם עשויים להיות נבוכים לנוכח חקירות תלמודיות בדינים ידועים בתורה, כגון חקירה בגמרא מהם ארבעת המינים (סוכה לה, ע"א), אך יש לדעת שחקירות רבות בתלמוד לא נעשו לצורך פסיקת הלכה שלא היתה ידועה, אלא רק לצורך לימוד. כלומר, רצו החכמים לחקור הלכות ידועות ומוסכמות שקיבלו בתורה שבעל-פה, במטרה להוכיח את הקשר שלהן לתורה שבכתב. זאת עשו באמצעות לימוד דרשות מפסוקי התורה, שכן התורה שבעל פה רמוזה בתוך פסוקי התורה שבכתב. 

פירוש הדבר, כאשר חקרו את הראיות מהפסוקים לשימוש באתרוג, המשיכו החכמים בכל שנה ושנה להשתמש באתרוג כפי שקיבלו מהר-סיני. מסיבה זו מצאנו פעמים רבות שחקרו חז"ל בסוגיות הלכתיות שאינן למעשה, ואמרו: "ודרוש וקבל שכר הוא, שצריכין אנו לעמוד על האמת, ואף על פי שכבר עבר (-שהלכה זו אינה למעשה)" (חולין יז, א).

פירוש הדבר הוא שמחלוקת רבות בגמרא – אינן מחלוקת בהלכה, אלא בדרכי הביסוס שלה מפסוקים שונים. 

כך כתב הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשנה: "ראינו בלא ספק מיהושע עד עתה, שהאתרוג היו לוקחים עם הלולב בכל שנה, ואין בו מחלוקת, אבל חקרו (חז"ל) על הרמז הנמצא בכתוב לזה הפירוש המקובל, וכן הוא (סוכה דף לב) ראייתם על ההדס, וראייתם על דיני אברים בעונש ממון (בבא קמא דף פג)... וזה ענין מה שאמרו קרא אסמכתא בעלמא בכל מקום שיזכרוהו".

ובזה תבוא תשובה לשאלתך בנושא תפילין. רצה רבי עקיבא לחקור וללמד את המקורות להלכה המקובלות מדור לדור לגבי תפילין.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רבינו תםתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה