הלכות ומנהגים

שאלה בגמרא, מסכת עירובין, דף כא/ב

  • י"ז ניסן התשע"ח
אא

שאלה

שלום,
במסכת עירובין דף כא/ב מופיע שרבי עקיבא בעת מאסרו קיבל כמות מעטה מאוד של מים והוא השתמש בהם רק לנטילת ידיים וטען שהוא מעדיף למות בצמא מאשר לעבור על תקנת חכמים של "נטילת ידיים". לא ברור לי הנושא הזה, הרי האם זו לא מצווה מדאורייתא "ונשמרתם לנפשותיכם"? האם במצבים כאלה מצווה מדאורייתא לא "גוברת" על מצווה מדרבנן? האם במקרה הנ"ל רבי עקיבא לא היה צריך לבחור לשתות את המים ולוותר על נטילת ידיים, כי "נשמרתם לנפשותיכם" חשובה יותר?

תשובה

שלום וברכה

תורת חיים מסכת עירובין דף כא עמוד ב 

מוטב אמות מיתת עצמי. משמע דמותר לו לאדם להחמיר על עצמו למסור נפשו למות כדי שלא יעבור אפילו איסור דרבנן וכן משמע בפרק מרובה בעובדא דחסיד שהיה גונח מלבו ואמרו הרופאים שאין לו תקנה עד שינק חלב רותח לימים נכנסו חבריו לבקרו כיון שראו אותה העז קשורה חזרו לאחוריהם וכו' וקשה דבפרק בן סורר ומורה איתא כל עבירות שבתורה אם אומרים לאדם עבור ולא תהרוג יעבור ואל יהרג חוץ מע"א וכו' וכתב הרמב"ם ז"ל בפ"ה מהלכות יסודי התורה כל מי שנאמר בו יעבור ואל יהרוג ונהרג ולא עבר הרי זה מתחייב בנפשו אלמא דאסור להחמיר אפילו באיסור דאורייתא מיהו הרא"ש ז"ל והטור סימן קנ"ו כתבו שאם ירצה להחמיר על עצמו וליהרג רשאי וכ"כ בשו"ע שם אבל בפרק בן סורר ומורה כתבתי ראיה לדברי הרמב"ם ז"ל ושמא יש לחלק דכל היכא דברי לו שיהרג אינו רשאי למסור עצמו ושאני הכא דספקא הוה שהרי לסוף הביא לו מים ועובדא דחסיד נמי שמא בלא חלב עז נמי לא היה מת.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חומראונשמרתםדברי חז"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה