הלכות ומנהגים
לגבי "בפני עיוור לא תתן מכשול" ובורא עולם
- כ"ג ניסן התשע"ח
שאלה
שלום אני שלומי
אני בן 22 ואני דתי
יש לי שאלה בנושא אמונה
שלחתי לכם את השאלה הזאת ולא קיבלתי מענה אז אשאל שוב.
כתוב 'בפני עיוור לא תתן מכשול'
וכביכול כשהקב"ה ברא אותנו בעולם הזה שהוא מלא מכשולים הוא עובר על 'בפני עיוור לא תתן מכשול' אז שאלתי איך זה מסתדר?
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
הקב"ה לא ברא אותנו עיוורים, אלא נתן לנו עיניים ושכל כדי לדעת את תורתו ולא להיכשל.
אחת ההלכות הנוגעות לפסוק "בפני עיוור לא תתן מכשול", היא להדריך את אחינו בדרך ישרה, ולמנוע אותו מטעויות.
הקב"ה נגלה אלינו בהר-סיני ומסר לנו תורה (-מלשון הוראה) אשר מדריכה אותנו בחיי המעשה. אם נקיים את התורה כראוי, לא נלך בחושך: "החכם עיניו בראשו, והכסיל בחושך יילך" (קהלת ב, יד). כך נאמר בתורה, דברים (פרק ח, ב): "ויאכלך את המן אשר לא ידעת ולא ידעון אבותיך, למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם".
מי שישמע לחכמים והדרכת ספרי המוסר, ודאי לא ייכשל בהליכתו. לכן ה' ציווה אותנו, ועשית ככל אשר יורוך.
דברים (פרק ל, טו): "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב, ואת המוות ואת הרע, אשר אנוכי מצווך היום לאהבה את ה' אלוהיך ללכת בדרכיו ולשמור מצוותיו וחוקותיו ומשפטיו, וחיית ורבית ובירכך ה' אלוהיך בארץ אשר אתה בא שמה לרשתה, ואם יפנה לבבך ולא תשמע ונידחת והשתחווית לאלוהים אחרים ועבדתם, הגדתי לכם היום כי אבוד תאבדון, לא תאריכון ימים על האדמה אשר אתה עובר את הירדן לבוא שמה לרשתה. העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ, החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה, ובחרת בחיים - למען תחיה, אתה וזרעך, לאהבה את ה' אלוהיך, לשמוע בקולו ולדובקה בו, כי הוא חייך ואורך ימיך".
מטרת הבריאה היא כידוע לעמוד בנסיונות, כי רק בדרך זו נזכה להיות גיבורים, ולזכות בגן-עדן. זו הדרך של ה' לחשל אותנו, ולבנות אותנו מבחינה רוחנית - כדי שנהיה ראויים לקירבתו הנצחית, שהיא מקור העונג הגדול מכל העינוגים האפשריים.
אב שאוהב את ילדיו, רוצה שילדיו יתבגרו ויהיו לאנשים עצמאים, ישרים וצדיקים בזכות עצמם.
כך להבדיל, הקב"ה רוצה שהנשמות שברא יזכו להגיע למידת הגבורה בכוחות עצמן, וכך יזכו לקירבתו בזכות ולא בחסד-חינם.
ה"משחק" נועד לייצר גיבורים. גיבורים לא "בכאילו", אלא גיבורים באמת.
מטרת הקשיים היא כדי לתת לנשמה את היכולת להחליט בעצמה אם להתקרב לה' מתוך אהבה, ועל ידי כך היא זוכה לקירבתו באמת. אך זו סוגיה קשה, ואי אפשר למסור עליה תשובה קצרה.
כדי להבין נקודה זו בצורה ברורה, נא לראות את התשובה הבאה:
https://www.hidabroot.org/he/article/109596
חפש בגוגל חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", המתייחסת בעיון רב לשאלותיך על תכלית החיים ומטרת הבריאה.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il