חברה והשקפה

למה אומרים ה’ יקום דמו

  • ג' אייר התשע"ח
אא

שאלה

כבוד הרב שלום,

למה אומרים ה’ יקום דמו או שכועסים על הגויים שפוגעים בנו ועושים פיגועים אם גם הרי זה גזירה מהשם והשם שלח אותם לעשות פיגועים? 
אני לא רוצה להיות כופרת, ויש לי שאלה שאני מבקשת סליחה אם היא נשמעת קשה מדי.
הרבה פעמים אומרים על אנשים שנפגעו בפיגועים או על חיילים שנהרגו..שה' יקום דמם. ותמיד כועסים על הגויים שפוגעים בנו ורוצים שהם ייענשו על כל הפיגועים שהם עושים. השאלה שלי היא למה כועסים על הגויים ולמה רוצים שהשם ייקום דם הנופלים, הרי הגזירה הגיעה מהשם, כלומר השם שלח את הפיגוע ואת הגויים להזיק. כלומר זו לא בחירה שלהם. ואם חייל נהרג זה גם מהשם. אני יודעת שהשם יודע מה שהוא עושה והוא מנהיג את עולמו בצורה הטובה ביותר. פשוט לא מובן לי למה כועסים על הגויים ורוצים שהם ייענשו אם זו לא הייתה הבחירה שלהם לפגוע...זו גזירה מהשם. מקווה שהצלחתי להבהיר את השאלה.
תודה מראש

תשובה

שלום וברכה,

אף שאלה איננה בגדר "כפירה", כאשר היא נשאלת ברצינות מתוך ענווה ורצון אמתי להבין. שאלת שאלה יפה.

אמרו חז"ל, כי משמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי. כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק. צדיקים שעמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם, אמרו לו: "אנו נתחייבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו - הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" - כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע.

פירוש הדבר שכאשר יש גזירה על ישראל, ה' בוחר אומה של רשעים כדי לבצע את הגזירה, ואלמלא היתה בוחרת אומה זו להרשיע, היה ה' בוחר אומה אחרת במקומה שכן היתה בוחרת להרשיע. וגם ללא אוייבים יש תמיד אפשרות אסונות ומחלות וכו'. ה' ירחם ויציל.

ולכן כאשר אומה פוגעת בנו לרעה, האשמה מוטלת גם עליהם. הנה מאמר בנושא זה - "מה יחס היהדות לנאצים ימ"ש?"

https://www.hidabroot.org/article/863

אשמח להיות לעזר בכל שאלה נוספת. 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עונשנקמה בגויים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה