אמונה
אלוקים בראנו כדי להיטיב לנו זה אומר שהוא צריך אותנו?
- כ"א אייר התשע"ח
שאלה
שלום הרב. אלוקים ברא את העולם והברואים כדי להיטיב להם משום שהוא שלימות הטוב ורק מיטיב, ואין רצון ההטבה הזה נובע מחיסרון אלא משלימות אמתית. לולי הנבראים לא היה מיטיב, כי אין למי להיטיב, אז האם אפשר לומר שהוא "חייב" נבראים. לכאורה זה נראה כצורך שנובע מחיסרון, שהוא צריך נבראים כדי להיטיב להם? תודה מראש.
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
הטוב של הקב"ה נובע מעצם היותו טוב - מושלם.
כשם שרוע נובע מחיסרון, כך טוב נובע משלמות.
הקב"ה הוא מושלם, אינסופי, ועל כן הקב"ה הוא טוב מושלם. רצון הטוב היא להטיב, להשפיע. זה טבעו של מי שיש לו הכל - להשפיע לאחרים מטובו האדיר והגדול.
חכמים רבים המשילו זאת לשמש המאירה, אשר אורה מגיע עד לארץ, אלא שהנבראים זוכים להנות מאותה בהתאם לדרגתם (החפרפרת לא תהנה מאור השמש כמו האדם). כך להבדיל, הטוב האלוקי ברא את הנבראים ומטיב להם בדרגות שונות לפי יכולתן, כאשר האדם נמצא בראש הפירמידה - כי הוא קיבל בחירה חופשית, על כן ניתן להטיב לו יותר מכל בריאה אחרת.
הקב"ה ברא את בני האדם כדי להטיב להם, ובמטרה שיהיו דומים לו וקרובים אליו בעולם הבא. כך נאמר בתורה: "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו" (בראשית א', כז). האדם הוא נזר הבריאה. ומבחינה זו אנו דומים לבנים ובנות של הקב"ה: "כי בנים אתם לה' אלוקיכם".
ההטבה הגדולה ביותר שיש היא הרוממות הרוחנית, הגבורה שאותה משיגים באמצעות הנסיונות ומלחמת היצר בעולם הזה, בדומה לספורטאי שמשיג מדליה רק לאחר ניצחון בתחרות קשה. כך הנסיונות והבחירות שלנו בעולם הזה נועדו לרומם אותנו, ולהביאנו לדרגה רוחנית גבוהה, שבה נהיה דומים לבורא עולם בזכות הבחירות שלנו והמעשים שלנו.
כדי להבין נקודה זו בצורה ברורה, נא לראות את התשובה הבאה:
https://www.hidabroot.org/he/article/109596
ובמאמרי: "האם לקב"ה יש רצונות?"
https://www.hidabroot.org/article/218147
נ.ב.
חפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית" שעוסקת בנושא בהרחבה, ובשאלות רבות באמונה. אני בטוח שתהנה.
שלך בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il