שבת

שאלה בהלכות שבת.............

  • י"א סיון התשע"ח
אא

שאלה


שלום לרב ותודה שהרב מקדיש מזמנו.
אני מקווה שהרב יבין את הצורך בפירוט ובאריכות הדברים.. ואם לא אני מתנצל מראש..

ישנם כ 20 מטרים סמוך לבית שלנו שכאשר עוברים בהם מנורות נדלקות.
אינני יודע האם בהכרח המנורה הנלדקת היא מנורה שהדלקתה אסורה מדאורייתא או מדרבנן...
בד"כ אנו מכבים אותם לפני שבת.. אך כשאנו שבים מביה"כ לביתנו גילינו כי הפעם שכחנו לכבות את האורות הללו.. האם יהיה מותר להכנס לבית או אסור? אשמח להבין בדיוק מדוע..

וליתר דיוק ..

אם מותר האם זה רק כי ההדלקה דרבנן או מותר אף אם ההדלקה מדאורייתא.. והאם זה משנה אם כבר קיימנו סעודת שבת או לא קיימנו?
וכן האם כשיש אור כללי בשכונה האם ניתן לומר שלא ניחה ליה בהדלקת האור הנוסף שסמוך לבית כי יש כבר אור או שכל ריבוי אור נקרא ניחא ליה?
וכן האם במקרה כזה משתמשים במושגים כמו שינוי? קטן? שבות דשבות לצורך מצווה(סעודת שבת) צרכי הרבים?(משפחה חשיב צרכי הרבים?)

ובאופן כללי אשמח להבין : האם כשאין צורך מצווה או צורך הרבים וכל שכן שאין פיקוח נפש ומאידך יש איסור תורה והמעשה לא נכלל תחת הגדרת "אינו מתכוון" או "פסיק רישיה דלא ניחיה ליה" אז האם עדיין תהיה אפשרות להקל ולהתיר או שאכן במצבים כאלו יהיה אסור לעשות דבר? (כמו שמצינו אם איני טועה שקנסו חכמים אדם שאין לו אלא ארבע אמות במקרים מסוימים)

תודה גדולה לרב.

תשובה

שלום וברכה

כך כתוב באתר הידברות https://www.hidabroot.org/article/57615

הדלקת אור ע"י 'עין אלקטרונית'

מצוי מאוד בבתים בחו"ל שבחדר המדרגות או בכניסה לבית מותקנת 'עין אלקטרונית' המדליקה את האור באופן אוטומטי כאשר אדם נכנס לתחומה. האם מותר לומר לילד או לגוי לעבור שם ובכך יידלק האור ויוכל להיכנס ללא חשש? ומה הדין אם אין גוי, האם מותר לעבור שם בכדי ללכת להתפלל וכדו'?

בכל מקום בו מותקנת 'עין אלקטרונית' שקולטת את כניסת האדם לחדר מדרגות וכדו' וכתוצאה מכך נדלק האור, אסור לעבור שם משום שהוא 'פסיק רישיה דניחא ליה', ולכן מותר לומר לגוי במפורש לעבור שם. (סימן רנ"ג סוף סעיף ה' בב"י וברמ"א דאמירה לגוי בפס"ר מותר וע"ע בחזו"א סימן נ' ס"ק ט' ודו"ק) אכן לא יקל בזה לכתחילה די"ל שאין זה פסיק רישיה היות ורק כך מדליקים שם את האור. (עי' סימן שט"ז סוס"ק ל"ג במשנ"ב בשם המ"א)

אולם, כאמור, לעבור שם בעצמו אסור, אף אם מעבר זה הוא לצורך קיום מצווה, כגון שהולך להתפלל וכדו', אין לעבור בעצמו כיון שיש בזה איסור תורה היות ו"ניחא ליה" שעובר בשעה שנהנה מהאור. וגם אם 'לא ניחא ליה', עדיין יש בזה איסור דרבנן. ואין היתר לעשות איסור, אפילו דרבנן, כדי לקיים מצוה, אפילו דאורייתא. (סימן תקפ"ו סכ"א ובמשנ"ב שם ס"ק פ"ד, וכן סימן של"א ס"ו)

וכן אין כל היתר לומר לילד קטן לעבור שם. ואף שהרשב"א פוסק (וכן פסק הבה"ל בסימן שמ"ג) שמותר לומר לילד לעשות איסור דרבנן לצורכו, זה רק באיסור דרבנן וגם זה רק לבני אשכנז ולא לבני ספרד.

ולכן מותר לומר לילד קטן מבני אשכנז שיעבור שם לצורכו, אם הילד אינו יודע שיש שם 'עין אלקטרונית', שאז נחשב הדבר כ"מתעסק" ושוב יש בזה רק איסור דרבנן.

ובצורך גדול ובאקראי מותר לומר לו אף כשכל המטרה היא לצורך הגדול. (גר"ז שם)

וכל האמור לעיל נאמר דווקא כאשר רוצה לצאת מהבית, אולם אם נמצא מחוץ לביתו וחפץ להיכנס ואם יישאר בחוץ תיגרם לו בושה גדולה, יכול להיכנס בעיניים עצומות5 או בשינוי שיש בזה רק איסור דרבנן והתירו כן במקום כבוד הבריות. (שי"ב ס"א)

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אורנורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה