הלכות ומנהגים
איך יתכן שכתוב בספר בראשית שאברהם אבינו בישל גדי עם חמאה?
- י"ז סיון התשע"ח
שאלה
שלום הרב.
אני דתיה שומרת מצוות ושבת.
חבר בעבודה ניגש אלי ושאל אותי ,לא ידעתי את התשובה, אשמח שהרב יענה לי על כך.
ספר בראשית פרק יח פס ז:
"וְאֶל-הַבָּקָר, רָץ אַבְרָהָם; וַיִּקַּח בֶּן-בָּקָר רַךְ וָטוֹב, וַיִּתֵּן אֶל-הַנַּעַר, וַיְמַהֵר, לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ. ח וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן, לִפְנֵיהֶם; וְהוּא-עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ, וַיֹּאכֵלוּ. "
איך יתכן שאברהם אבינו בישל חמאה וחלב עם גדי? הרי יש איסור בתורה לאכול חלב ובשר.
אשמח לתשובה שלך למייל. תודה רבה תזכו למצוות.
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
בעז"ה תמשיכי להתחזק ולהחכים בהכרת יהדותך.
לעצם השאלה, ייתכנו מספר תשובות:
1. אברהם הכין מזון לעוברי אורח מזדמנים, אותם חשב לגויים. גויים כידוע אינם חייבים אלא בשבע מצוות בני נח, ולכן מותר להאכילם בשר וחלב. נאמר "והוא [אברהם] עמד עליהם תחת העץ ויאכלו [המלאכים]" - כלומר אברהם אירח אך לא השתתף בסעודה בעצמו.
2. אין איסור לאכול חלב ומאוחר יותר בשר. הגיוני להניח שאכילת החמאה (-גבינה) היתה לפני הסעודה, שהרי הכנה ובישול של בקר אורך זמן רב. כך מבאר המלבי"ם לפי פשוטו: "לא קשה, כי נתן לפניהם תחילה חמאה וחלב ואכלו, ואחר כך שעשה בן הבקר נתן לפניהם הבשר" (בראשית יח, ח).
3. גם אם אכלו את החלב לאחר הבשר אינו קשה, שהרי מעיקר הדין האיסור בתורה הוא לאכול בשר בחלב מבושלים בו-זמנית, אך הדרישה להמתין ביניהם מספר שעות הוא תקנת חכמים. לא נאמר שהמלאכים אכלו את הבקר עם חמאה (-גבינה) ביחד. ומשום שדמו לגויים עוברי אורח, לא היה צריך אברהם לדרוש מהם תקנות שהן מעבר לעיקר הדין.
4. לפי הקבלה עשה אברהם את הסעודה בדרך נס, על ידי ספר היצירה, ולפיכך לא היה איסורי כשרות באכילתם: "יען שעשאו ע"י ספר יצירה היו יכולים לאכלו עם חלב" (מלבי"ם, שם).
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il