שאל את הרב - כללי

האם בעבירות ובקיום המצוות הולכים לפי כוונת האדם או לפי המעשה?

  • כ' סיון התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב,
שאלתי היא האם בעניין עבירות שעונשן כרת, העונש הוא על הכוונה והמעשה או גם על הכוונה בלבד. כלומר, האם במקרה ואדם התכוון במזיד לעבור עבירה שעונשה כרת, אך בדיעבד בפועל הוא לא עבר על העבירה (למשל התכוון לאכול חמץ בפסח אך התברר בדיעבד שלא היה מדובר בחמץ), האם במקרה כזה האדם חייב כרת לפי ההלכה.
אודה לכבוד הרב מאוד אם יוכל להרחיב בנושא העקרון ההלכתי, האם עבירות ומצוות, שנעשו בכוונת מכוון, נקבעות להלכה לפי הכוונה או לפי התוצאה בפועל?
תודה רבה שבוע טוב

תשובה

שלום רב,

אדם שהתכוון לאכול חמץ ולבסוף התברר שזה לא היה חמץ, בוודאי שאינו חייב כרת, ומכל מקום כיוון שסוף סוף התכוון לעשות עבירה צריך תשובה וכפרה, וכדברי הגמרא במסכת קידושין (דף פא עמוד ב) מי שנתכוון לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה צריך כפרה וסליחה.

אמנם יש שכתבו שכל זה נאמר דווקא בעבירות שבין אדם למקום, אולם בעבירות שבין אדם לחברו רק התוצאה הסופית קובעת אם אכן גרם צער ונזק לחברו, ולכן אם חשב להזיק לחברו, ולבסוף התברר שלא נגרם לו כל נזק, אין צריך תשובה וכפרה (זהב מרדכי בראשית עמודים קסח-קסט).

לעניין קיום מצוות - הנה אמרו חז"ל במסכת ברכות (דף ו עמוד א) אפילו חישב אדם לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה.

אמנם יש אומרים שכל זה שייך דווקא במצוות שבין אדם למקום, אולם במצוות שבין אדם לחברו רק התוצאה הסופית קובעת, אם אכן זכה להיטיב עם חברו, ולכן אם חשב לעזור לחברו ולבסוף לא עלה הדבר בידו, אינו מקבל שכר כאילו באמת עשה כן (ברכת אהרן מסכת ברכות מאמר כז אות ב, ושו"ת משנה הלכות חלק ט' סימן רה, ד"ה גם).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עבירותכוונהמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה