תפילה וברכות

האם מותר לאב ללמד את בנו א"ב לפני ברכת התורה?

  • כ"ח סיון התשע"ח
אא

שאלה

ברצוני לשאול האם מותר לאב ללמד את בנו את אותיות הא"ב לפני שבירך ברכת התורה בבוקר?

מצפה לתשובה, תודה רבה

תשובה

שלום רב,

לימוד הא"ב דינו כלימוד תורה, שהרי ידוע שאותיות התורה אינם כאותיות של שאר הלשונות, להבדיל, אלא רמוז בכל אות ואות סודות התורה, וכל נקודה ונקודה יש בה רמזים לעולמות העליונים, ולימוד התורה מתחיל בהכרת האותיות, ולכן לימוד זה מחייב בברכת התורה.

אמנם מכיוון שהעולם אינו מכוון בלימוד זה לשם לימוד תורה, ונראה להם שהוא רק הכשר מצווה, ובאופן כזה יש דעות שאין צריך לברך ברכות התורה, לכן יש להקפיד לכוון בלימודו עם הילד לקיים מצוות תלמוד תורה. אבל בשעת הדחק כשהילד שואל אותו על איזה אות כיצד לקוראה אינו צריך למנוע מפני ברכות התורה שיש לו על מה לסמוך שאין מתכוונים למצוות תלמוד תורה.

מקורות: כן העלה בשו"ת תשובות והנהגות חלק ד' (סימן יז). וע"ע מה שכתב בזה בשו"ת ודרשת וחקרת חלק ד' (חלק אורח חיים סימן ג אות י). ולכאורה כן מוכח ממה שכתב בשיורי ברכה יורה דעה (סימן רמו אות ד) בשם הדבר שמואל (סימן עה) שאפילו ללמד גוי אלף בית הוא עוון גדול. ע"ש. הרי שגם לימוד הא"ב הוא בכלל לימוד תורה ולהכי אסור ללמדו לגוי. וע"ע בשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק יורה דעה סימן יז אות ט). וכן נראה עוד מדברי הבן איש חי (שנה א' פרשת פקודי אות יא) שעם הארץ שאינו יודע לומר הפסוקים, וכן אישה שאינה יודעת, יאמרו בפיהם אותיות אלפא-ביתא דאבג"ד וכו' כמה פעמים בזו אחר זו, עד שיישנו מתוך דברי תורה. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת התורהלימוד הא"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה