הכל מאיתו יתברך
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
כבוד הרב, אומרים לעולם יהא אדם מן הנעלבים ולא מן העולבים. ידוע לי שאם מישהו מעליב אותי, אני צריכה לדעת שהכל מאיתו יתברך, שאם פגעו בי, זה אומר שה` רצה שאני אשמע את הדברים האלו. שאלו דברי ה`. מה שלא מובן לי זה שאיך זה הגיוני שה` ירצה שיהודי יפגע ביהודי אחר? איך זה הגיוני שאם חברה פגעה בי, זה ה` כביכול שם לה את המילים בפה. הרי ה` לא באמת רוצה שיהודי יפגע ביהודי אחר. .. ישר כח כבוד הרב, על עבודת הקודש. בזכות הרב חזרתי בתשובה שלימה!!!
תשובה
שלום
על זה נאמר מגלגלים חובה על ידי חייב. זאת אומרת פעמים שמגיע לאדם להיפגע כעונש על מעשיו ואתו אדם יצר את עצמו לשליח להוביל את אותה פגיעה. אך אם לא היה בוחר בכך דרכים רבות למקום והיתה מגיעה הפגיעה בדרך אחרת. דבר נוסף שקיים שפעמים לאדם באמת לא נגזר שיגיע לו איזה היזק כעת או פגיעה לשונית .
אך חברו בחר ברע ופגע בו. הנפגע לוקח את הדברים ואומר אכן אני איני ראוי לאותה פגיעה מאותו אדם כיוון שלא הזקתי לו. אך הדברים נכונים לגבי למקרה אחר שבו אני פגום. ולמשל אדם שמוציא שם רע על חברו שהוא גנב. אותו אדם שהוציאו עליו את השם רע דן בעצמו לגנוב ח"ו לא גנבתי אבל יש בי מעשים שכאילו אני גונב דעת עליון כשלא רואים אותי אני מזלזל בתפילה וכדומה.
בצורה כזאת הוא הופך את הטענה כלפיו למנוף התקדמות אישית ורואה בכך אות משמים לתקן מעשיו . זה דרך הצדיקים שרואים בכל דבר אות משמים שנועד אליהם ישירות בלי קשר למה שחברו חשב.
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il