תפילה וברכות

מה קודם למה, ברכת הלבנה או הבדלה?

  • י"א תמוז התשע"ח
אא

שאלה

במוצאי שבת מה קודם למה, ברכת הלבנה או הבדלה? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

לאלו הנוהגים לעשות הבדלה בבית הכנסת, יש להקדים לעשות הבדלה לפני קידוש לבנה, לפי הכלל (מסכת ברכות דף נא עמוד ב) תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם, וכן משום שמצוות הבדלה כאן לפניו בבית הכנסת, ובשביל קידוש לבנה צריך לצאת בחוץ. ויש נוהגים לעשות קידוש לבנה לפני הבדלה. וכאשר בדעתו לעשות הבדלה בבית לכל הדעות יקדים לעשות קידוש לבנה לפני הבדלה.

מקורות: יעויין להנצי"ב זצ"ל בשו"ת משיב דבר חלק ב' (סימן מח) שכתב, שיש להבדיל בבית הכנסת לפני קידוש לבנה, כי הבדלה הגיע החובה כשעומדים בבית הכנסת, מה שאין כן קידוש לבנה לא נתחייבו עד שיצאו מבית הכנסת, ולכן פשיטא דמבדילין תחילה כי שהוי מצווה לא משהינן ואין מחמיצין את המצווה. וע"ע בספר עובדות והנהגות לבית בריסק חלק א' (עמוד רמ) שכן נהג הגרי"ז זצ"ל להבדיל לפני קידוש לבנה משום תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם.

אמנם יש נוהגים לעשות קידוש לבנה לפני הבדלה, זאת לאור מה שאמרו במסכת פסחים (דף קה עמוד ב) אפוקי יומא (וכתב הרשב"ם, כגון הבדלה) מאחרינן ליה כי היכי דלא ליהוי עלן כטונא (משא). וכן מצינו בשלחן ערוך אורח חיים (סימן תפט סעיף ט) שבמוצאי שבת סופרים את העומר לפני הבדלה, וכתב המשנה ברורה (סק"מ) דאפוקי יומא מאחרינן לה כל מה שאפשר. וכן ראה עוד ברמ"א (סימן תרצג סעיף א) ובמשנה ברורה (סק"ג). וע"ע בשו"ת יחוה דעת חלק א' (סימן עה). וכן העלה בנידון דידן בשו"ת מגדנות אליהו חלק ב' (סימן טו).

אכן אלו שמבדילין אחר כך בבית, לכל הדעות יש להם להקדים לומר קידוש לבנה עם הציבור משום ברוב עם הדרת מלך, וגם משום שכעת ביציאתם מבית הכנסת מצוות קידוש לבנה הקדימתם, כי עדיין כוס של הבדלה אינו לפניהם, ולכן גם אין בזה משום תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם. וכ"כ בשו"ת מגדנות אליהו (שם).


בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת הלבנהקידוש לבנההבדלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה