אמונה
אני די מיואש לגבי המצב שלי
- י"א תמוז התשע"ח
שאלה
שלום כבוד הרב.
אני עברתי ניתוח מלפני מספר חודשים מי שהייתי צריך להתנתח אצלן עזב את הארץ ובסוף עשיתי את הניתוח אצל רופא אחר. ואפשר להגיד שהניתוח הצליח חלקית ונוטה לכיוון הנכשל.
תמיד האמנתי שכל מה שקורה לטובה הוא קורה.
אבל ברגעים הקשים זה נראה כמו סיסמה.
אני בתקופת שיקום כרגע ואני רואה שהניתוח לא צלח לפחות לא כמו שחשבתי ואני לא יודע איך לחזור לשמחה,לאמונה .
אני כן הייתי מדבר עם ה' לבד להתבודד וזה כן עזר וכאילו הרגשתי שהוא מכוון אותי לעשות את הניתוח וכמובן תפילות ובקשות שיכווין אותיו באמת מה צריך לעשות.
והאמנתי שהכל יהיה בסדר.
ועכשיו שהכל לא כל כך בסדר אני מרגיש קצת מעורער.
עוד פעם שמעתי מלא הרצאות באינטרנט שה' ניתן ייסורים למי שהוא אוהב, וכל מה שקורה קורה לטובה, וכו.
אני מצליח קצת להתמלא בזה אבל אחרי כמה זמן הייאוש חוזר
אני מבקש ממך כבוד הרב תן לי פתרונות מעשיים אני אוהב את ה' ואני לא רוצה להגיע לייאוש.
הרב האם ה' הכווין את זה שרופא אחר ינתח אותי האם הוא הכווין אותי לעשות את הניתוח או שעשיתי אותו נגד רצון ה' אני כבר לא יודע.
אני יודע שכל ההודעה די מסורבלת אבל זה יוצא לי מהלב מקווה שהבנת את סך כל החלקים בהודעה.
אשמח לתשובה
תשובה
שלום וברכה,
צר לי לקרוא על קשייך האישיים, על הניתוח והייסורים שעברת והנך עובר. בעז"ה תזכה לרפואה שלמה ואמונה שלמה בקרוב.
אין זו עוד סיסמה לדעת שהעולם כולו מתנהל על ידי בורא עולם, אפילו אטום אינו יכול להתקיים לרגע אחד בלעדיו, קל וחומר אדם, ויותר ממנו עם ישראל:
https://www.hidabroot.org/article/184207
האמונה שלנו מגיעה בראש ובראשונה מתוך ההוכחות הגדולות, הם עיקרי האמונה. לכן אמליץ לך לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית" ולקרוא חוברת דו-שיח שכתבתי בנושא עיקרי האמונה. אני בטוח שיועיל לך.
ודאי צריך להאמין שהכול לטובה, אפילו הייסורים שנקבעו לאדם.
אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"
אך הייסורים הללו נועדו לטובה, ובעולם הבא נכיר את סיבתם ואפילו נודה עליהן (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"
צריך להבין שאין "רע" אמיתי בעולם הזה. כל רוע נובע כידוע מחיסרון (ולראיה: מדוע אדם מקנא וגונב וחומד? רק משום שהוא רוצה להשיג דבר שיש אצל חבירו). לעומת זאת השלמות נובעת מטוב, משפע, מהרצון להטיב (לכן רחמים ואהבה מתבטאים בנתינה). אלוקים הוא אינסופי ומושלם, אין אצלו גבולות ולא חסרונות משום סוג, ואין דבר שיוכל להשיג מן האדם, ומכאן שכל מה שעושה ה' הוא רק לטובה. הקב"ה ודאי אינו מעניש על חטאים בתורת נקמה, שהרי כל מטרתו היא להטיב לאדם, בדומה לאב שרוצה לקדם את בניו ולהועיל להם.
כל אדם שעושה חטאים פוגם בנפשו, הייסורים נועדו לנקות את הכתמים והמומים המסוכנים שדבקו בנשמתו מגלגול זה וגלגולים קודמים, והמונעים ממנו להשיג את האור האלוקי בעולם הבא והנצחי. כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה.
אדם שעובר ייסורים בעולם הזה - מכפר על עוונות ומנקה מעצמו ייסורים שהיו צריכים להיות קשים יותר בעולם הבא.
החזון איש בספרו "אמונה וביטחון" מסביר שהביטחון בקב"ה אין פירושו להאמין שהכול יהיה לפי בקשתנו, שהרי אין נביא שיאמר לנו מה יהיה, אלא הביטחון הוא להאמין שכל מה שיקרה נעשה לטובתנו.
אנו מבקשים להיפטר מן הסבל - כי הוא מקשה עלינו לקיים את המצוות. אך צריך לקבל את הייסורים באהבה, ועם זאת לבקש מהקב"ה שיקל את הייסורים, ויאפשר לנו לעבוד אותו בנוחות. לרוב התפילה עצמה היא זו שמזככת את הנשמה - ובדרך זו מסירה את הצורך באותם ייסורים.
התפקיד שלנו הוא לבטוח בה' שעושה הכול לטובה.
ראה סיפורו של רבי עקיבא שלא זכה למקום לינה, הלך למערה, מת תרנגולו וחמורו ונכבה נרו, ולמרות זאת בטח בקב"ה שהכול לטובה, וזכה לראות למחרת כיצד ניצל בזכות כל אלה מפושעים רעים שחמסו את העיר (ברכות דף ס, עמוד ב).
עם זאת, דע שאף תפילה לא הולכת ריקם. כל התפילות שהתפללת ואתה מתפלל עומדות לך כזכויות - אתה יוצר מלאכים המגנים עליך בזכות אותן תפילות. והם סנגורים שעומדים לעזרתך מפני גזירות רעות וקשות, ומקלות על מצבך. אדם שמתפלל מסוגל להאריך את חייו ולהקל מעל סבלו, גם אם לא יזכה להיפטר מן המוות ומן הסבל. אך התפילות מפחיתות מן הייסורים ומקצרות אותם.
אם פעלת כפי דרך ההשתדלות המקובלת בעולם וגם התפללת - אז אין לך מה לדאוג, ותוכל להאמין שכל מה שיקרה - היה צריך לקרות והכול לטובה.
בנוסף כדאי תמיד לשאול לעצת רבנים גדולים בענייניך האישיים ולקבל את ברכתם.
אמליץ לך לעיין בכתבות הבאות להתחזקות (וכן לצפות בקביעות בשיעורי תורה באתר וערוץ הידברות, לפחות הרצאה ביום). בבקשה:
10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים
https://www.hidabroot.org/he/article/798
אל תתייאש ואל תשנא את עצמך:
https://www.hidabroot.org/article/2638
למה הקב"ה רוצה שנתפלל?
https://www.hidabroot.org/article/2927
אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?
https://www.hidabroot.org/he/article/3024
אם אבא אוהב - אז למה כואב?
https://www.hidabroot.org/he/article/125233
מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?
https://www.hidabroot.org/he/article/95502
האם העולם הוא ברובו רע? האם רוב האנשים סובלים בעולם?
https://www.hidabroot.org/article/217231
https://www.hidabroot.org/he/article/145619
יעקב שואל: "חברי חזר בתשובה ולא מוצא פרנסה. מה ניתן להשיב לו?"
https://www.hidabroot.org/he/article/130581
בברכה ובהצלחה רבה בעז"ה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il