חברה והשקפה
כלליה ופרטיה נתנו בהר סני
- י"ג אב התשע"ח
שאלה
שלום כבוד הרב,
רציתי לדעת מה הכוונה כשאנחנו מדברים על התורה: "כלליה ופרטיה נתנו בהר סני",
כי לפעמים אנחנו רואים בתורה שמשה שאל ה' לאחר מתן תורה בסיני, איך להתנהג באיזה מקרה, מה ההלכה באיזה מקרה.
למשל, בפרשת בנות צלופחד (שהיה לאחר מתן תורה).
וגם בימנו, לפעמים אנחנו מוצאים חידושים על התורה לגבי הפרשנות (למשל, הפירושים על התורה כמו רש''י או גם הפירושים של הרבנים בימנו...) או ההלכות (למשל, החשמל בשבת, כלומר החשמל הוא דבר חדש, האם זה מלכה בשבת...)
וזה אחר מתן תורה !
אז, מה הכוונה ב "כלליה ופרטיה נתנו בהר סני" ?
תודה על הסברים
בברכה,
שמואל
תשובה
שלום וברכה
שאלת חכם חצי תשובה.
התשובה מצויה בשאלתך, דוגמא טוב הלכך היא החשמל ההלכה פשוטה וידועה שאסור להדליק אש בשבת ואסור לעבור על איסור בינה בשבת ועוד ועוד וכעת יש מציאת חדשה של חשמל שיש לנו לחקור מעצמינו האם החשמל ומה לאש או האם סגירת מעגל חשמלי דומה לבניין וכדו', דברים אלו הם הקשה משכלינו למצוות התורה.
כך גם בעניין בנות צלפחד כתב האור החיים הקדוש שכבר היה ידוע למשה כל הלכות הנחלה והשאלה של משה רבינו היתה רק שאלה מסויימת אצל בנות צלפחד שלא היה יכול להכריע האם ארץ חשובה כמוחזקת כבר ליוצאי מצרים או לא. ראה שם.
לסיכום: כל ההלכות נאמרו למשה רבינו כבר בהר סיני, אבל היקשים מהלכה למציאות המשתנה בכל דור ודור, יש לחכמים את היכולת להקיש וללמוד ולהבין מתוך התורה איך לפסוק בכל דבר ועניין.
בהצלחה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il