חברה והשקפה
אולי הפליה
- י"ד אב התשע"ח
שאלה
בעזרת השם שיבוא משיח צידקנו ויגאל אותנו . האם זה לא הפליה שאנחנו נקבל כל כך הרבה מהשם והגויים כלום.
והם יהיו עבדים שלנו .
הם לא יבואו ב"טענות" להשם חס וחלילה למה הם לא נולדו יהודים ? או למה להם לא מגיע באותה רמה שלנו או משהו כזה .
תשובה
שלום וברכה
אביא את דברי הגמרא בקיצור תוך דילוג ואם תרצה תעיין בגמרא בהרחבה עם המפרשים
כך כתוב בגמרא עבודה זרה דף ב'
דרש ר' חנינא בר פפא ואיתימא ר' שמלאי לעתיד לבא מביא הקדוש ברוך הוא ס''ת [ומניחו] בחיקו ואומר למי שעסק בה יבא ויטול שכרו מיד מתקבצין ובאין עובדי כוכבים בערבוביא שנאמר {ישעיה מג-ט} כל הגוים נקבצו יחדו [וגו'] אמר להם הקדוש ברוך הוא אל תכנסו לפני בערבוביא אלא תכנס כל אומה ואומה וסופריה ...
[מיד] נכנסה לפניו מלכות רומי תחלה ......אמר להם הקב''ה במאי עסקתם אומרים לפניו רבש''ע הרבה שווקים תקנינו הרבה מרחצאות עשינו הרבה כסף וזהב הרבינו וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל כדי שיתעסקו בתורה אמר להם הקב''ה שוטים שבעולם כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם תקנתם שווקים להושיב בהן זונות מרחצאות לעדן בהן עצמכם כסף וזהב שלי הוא שנאמר {חגי ב-ח} לי הכסף ולי הזהב נאם ה' צבאות כלום יש בכם מגיד זאת [שנאמר מי בכם יגיד זאת] ואין זאת אלא תורה שנאמר {דברים ד-מד} וזאת התורה אשר שם משה מיד יצאו בפחי נפש.
יצאת מלכות רומי ונכנסה מלכות פרס אחריה.....אמר להם הקב''ה במאי עסקתם אומרים לפניו רבש''ע הרבה גשרים גשרנו הרבה כרכים כבשנו הרבה מלחמות עשינו וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל כדי שיתעסקו בתורה אמר להם הקב''ה כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם תקנתם גשרים ליטול מהם מכס כרכים לעשות בהם אנגריא מלחמות אני עשיתי שנאמר {שמות טו-ג} ה' איש מלחמה כלום יש בכם מגיד זאת שנאמר {ישעיה מג-ט} מי בכם יגיד זאת ואין זאת אלא תורה שנאמר וזאת התורה אשר שם משה מיד יצאו מלפניו בפחי נפש.......
אומרים לפניו רבש''ע כלום ........כפית עלינו הר כגיגית ולא קבלנוה כמו שעשית לישראל דכתיב {שמות יט-יז} ויתיצבו בתחתית ההר ואמר רב דימי בר חמא מלמד שכפה הקב''ה הר כגיגית על ישראל ואמר להם אם אתם מקבלין את התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם מיד אומר להם הקב''ה הראשונות ישמיעונו שנא' {ישעיה מג-ט} וראשונות ישמיענו שבע מצות שקיבלתם היכן קיימתם????.....
אומרים [העובדי כוכבים] לפני [הקב''ה רבש''ע ישראל שקיבלוה היכן קיימוה אמר להם הקב''ה אני מעיד בהם שקיימו את התורה [כולה] ........
אמרו לפניו רבש''ע תנה לנו(את התורה) מראש ונעשנה אמר להן הקב''ה שוטים שבעולם מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת מי שלא טרח בערב שבת מהיכן יאכל בשבת אלא אף על פי כן מצוה קלה יש לי וסוכה שמה לכו ועשו אותה ......שאין הקב''ה בא בטרוניא עם בריותיו ואמאי קרי ליה מצוה קלה משום דלית ביה חסרון כיס מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא שנאמר {תהילים ב-ג} ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו .......מיד הקב''ה יושב ומשחק עליהן שנאמר {תהילים ב-ד} יושב בשמים ישחק וגו' א''ר יצחק אין שחוק לפני הקב''ה אלא אותו היום בלבד.
בהצלחה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il