חברה והשקפה

האם נשמת הנפטר זוכרת את קרוביה?

  • ט"ו אב התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.
לצערי אמי נפטרה לפני כחודש וחצי. אני כואבת ועצובה נורא, לא יכולה לשמוח, כל הזמן בוכה, מרגישה כעוסה ולא מבינה מדוע דווקא אני "נבחרתי" להיות זו שאמשיך לגדול בלי אמא (בת 26)? הייתי כ"כ קשורה לה' ועם אמונה שראויה להערצה והכל פשוט נהרס! כל הזמן חושבת על אמא, ממש מרגישה שתקעו לי סכין בגב אחרי שנים של תפילות בהם קיווינו והאמנו שה' יעזור. ה' יודע כמה אני אוהבת אותה וכמה שאני קשורה אליה והוא בחר להכאיב לי במקום הכי כואב שיש ולהשאיר כאב גדול לכל החיים! הרי עם חיסרון כזה גדול איך אפשר לחיות ולהנות בכלל מהחיים פה? איך אתחתן? איך אביא ילדים? אני ממש מרגישה נטושה ועזובה.

עוד שאלה שחשובה לי- ידוע שלגוף ולנשמה יש מחשבות ורגשות שונים, אם כך האם אמא כבר לא דואגת לנו? חושבת עלינו? האם בכלל אכפת לה מהילדים שלה שהשאירה פה? האם עדיין אוהבת אותנו או רק מעניין את הנשמה להנות מזיו השכינה?

תודה רבה על הסבלנות והתשובה.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

צר לי מאוד לקרוא על כאבך הגדול. בעז"ה עוד תקומי מן המשבר, תתגברי על הקשיים ותהיי חזקה יותר. אין לי ספק שאמך בשמים גאה בך מאוד ורוצה לראות בשמחתך. בעז"ה עוד תקימי משפחתה לתפארת, והקשר שהיה לך עם אמך יעזור לך להיות אשה נאמנה וצדיקה.

הזכויות שלך מעלות את נשמת אמך בשמים. אמרו רבותינו שבנים ובנות יכולים לעלות את הוריהם לגן עדן. 

הקב"ה בוכה יחד אתך. הוא ברא את נשמתך, והוא ברא את נשמת אמך. כל דבר טוב שראית בה, כל תחושה של אהבה ושל רחמים - מקורם מבורא עולם. הוא מקור כל האהבה והרחמים, וכל דבר שהוא עושה בעולם - הוא עושה לטובה. לעתים רופא מנתח צריך להכאיב כדי להציל חיים או להציל איבר, אך הוא פועל לטובת המטופל ולא כדי לצער.

הכאב שאת מרגישה היום לא יישאר לנצח. לבך ישוב ויתוקן. אמרו חז"ל שרק כעבור שנה הנפטר משתכח מן הלב. כלומר האבלות אורכת במשך שנה, מה שמתבטא בהלכות אבלות (לכן נאסר על האבל לשמוע מוסיקה ולבקר בחתונות ובשמחות במשך שנת האבלות). אך לאחר שנה תרגישי אחרת, ותהיי חזקה יותר.

בעזרת השם עוד תזכי לאמונה שראויה להערצה - אמונה שמסוגלת לעמוד בכל פרץ של רגשות וקשיים אישיים, ולהתעלות מעליהם. 

החשבון  שהיה עם אמך - היה לטובתה. וגם הסבל שאת עוברת, בטווח הארוך תראי שהיה לטובתך. ברוך השם זכית להגיע לגיל 26, גיל שראוי להקים בו משפחה בעצמך, ולהיות לאמא שילדים יוכלו להעריץ. מה שלמדת לא היה לחינם.

דווקא הפרידה מאמך היא שתיתן לך את הכוחות להיות חזקה ולהקים בקרוב משפחה בכוחות מחודשים - משפחה שאמך תראה מן השמים ותהיה מאושרת בך ובצאצאיך. אין דבר שמצער את אמך יותר מלראות אותך מתייאשת, ואין דבר שישמח יותר את אמך מלראות אותך מתחזקת.

בבקשה צפי בקביעות בהרצאות שבאתר/ערוץ הידברות, על בסיס יומי, כדי להתחזק ברוחניות!

דעי שעוד לפני שאדם יורד לעולם הזה, נקבע כמה שנים יחיה בעולם. צריך לנצל את הזמן הקצר שלנו בעולם הזה, ולזכור שהמטרה האמתית היא העולם הבא, שהוא נצח נצחים. זמננו כאן קצר ובאנו לתקן.

עלינו לבטוח בקב"ה בכל מצב, שהוא יתברך עושה הכל ברחמים ולטובה, ותפקידנו לקבל הכל באהבה. עלינו לשים עצמנו בידיו של בורא עולם כמו תינוק קטן בידי אמו. גם אם אמא לוקחת את התינוק לרופא כדי לקבל זריקה כואבת, התינוק לא חדל לאהוב את אמו, למרות תמימותו הוא יודע בפנים-לבו שאמו עושה הכל למענו ולטובתו, מתוך אהבה ולא מתוך שנאה. כולנו בניו ובנותיו של הקב"ה, ועלינו לבטוח בו יתברך שכל רצונו הוא להטיב לנו. ומתוך הביטחון נתגבר על כל הקשיים והפחדים.

כידוע הרבה אנשים סובלים בעולם הזה, אנו חיים בדורות האחרונים ויש הסתר פנים גדול לפי בוא המשיח והגאולה. אך אפשר להתנחם בעובדה שאיננו סובלים לחינם, אלא סובלים עבור מטרה! בונים את עולמנו הרוחני מתוך התפילות ומתוך מלחמת האמונה, חיים עבור בורא עולם ומקדמים את נשמתנו ואת עם ישראל, מקרבים את הגאולה, ובונים את העולם הבא שלנו שהוא מקום האושר האמיתי לנצח נצחים.

עובדה שבעולם הזה אנו מזדקנים וחולים ומתים, וחיינו מלאים בקשיים ותהפוכות - גם מי שזוכים לילדים ולעושר. זו עובדה שלא נועדנו להיות כאן מאושרים לנצח, וכל שמחותינו הן זמניות ותלויות בנסיבות המתחלפות. אמרו חז"ל שהעולם הזה הוא כמסדרון שמוביל לאולם הגדול שהוא עולם הבא. המטרה האמיתית שלנו פה היא לקיים כמה שיותר מצוות, ולאסוף יהלומים לעולם הבא.

אמך עוד תזכה לקום בתחיית המתים. העזיבה היא לזמן קצר. החיים חולפים במהירות רבה ממה שאנו משערים, אך העולם הנצחי - הוא נצחי. ושם יתאחדו הנשמות באושר.

אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"

קראי עוד במאמריי:

10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים

https://www.hidabroot.org/he/article/798

  אם אבא אוהב - אז למה כואב?

https://www.hidabroot.org/he/article/125233

אבא גדול ואבא קטן:

https://www.hidabroot.org/he/article/99775

האם יש תשובה לשאלת איוב: למה ה' ברא סבל בעולם?

https://www.hidabroot.org/he/article/88622

כן יהי רצון שתתחזקי ותזכי לאמונה שלמה וביטחון מלא בקב"ה שעושה הכול לטובה. 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עצבפטירהאובדן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה