הלכות ומנהגים

תפילה על פי "מצפן תפילה" בפלאפון

שאלות בנושא יהדות ודת

  • י"ח אב התשע"ח
אא

שאלה

שלום וברכה
יש לי פלאפון חכם... שיש בו "מצפן תפילה" שפועל ע"י מיקום לווייני ... המצפן מראה שני חיצים, אחד לכיוון ארבע רוחות, למשל אם אני בצפון הוא מראה לדרום כפי שההלכה אומרת, וחץ אחד במדוייק בקו אווירי לכיוון הר הבית... לפעמים החיצים מראים כיוונים אחרים ממש 180°. עפ"י איזה חץ כדאי ללכת, כפי שחז"ל אמרו לארבע רוחות? או לפי החץ שמורה לכיוון הר הבית??
תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

תמיד מתפללים לכיוון ירושלים.

בהצלחה,

בנימין שמואלי

בכל העולם יש לכוון להתפלל תפילת שמונה עשרה לכיוון ירושלים ככתוב והתפללו אליך דרך ארצם. במרכז הארץ - גוש דן והסביבה יש להתפלל לכיוון מזרח - הכיוון ממנו זורחת השמש. על כן, בצפון גוש דן יש להתפלל למזרח, עם פניה טיפה לכיוון דרום, ואילו בשטחים שממזרח לירושלים כמו יריחו וכדומה יש להתפלל לכיוון מערב, שם שוקעת השמש. בצפון הארץ יש להתפלל לצד דרום, ואילו בדרום הארץ יש להתפלל כלפי צפון. 

יש דרך נפלאה כיצד לברר היכן דרום והיכן מזרח, וכן שאר הכיוונים: מתבוננים על גגות הבתים על דודי השמש. תמיד מתקינים את הקולטים לצד דרום (כיוון ששם יש מקסימום זמן שמש), ולפי ידיעת צד דרום אפשר לכוון את שאר הרוחות בעצמכם. 

יש גם סידורי תפילה מיוחדים (הוצאת בית תפילה - מילר) שמותקנים על הכריכה כעין מצפן שלפיו יודעים היכן יש לכוון בכל מקום בעולם בכדי שנתפלל לצד ירושלים.

הגמרא במסכת ברכות מסבירה כי הר הבית נקרא "תלפיות" – על שם היותו "תל שכל פיות פונים בו". גם לאחר החורבן, קדושת השכינה נשארת במקום המקדש גם לאחר חורבן המקדש וגם בימינו, מסביר האלשיך על מגילת איכה, "נשארה שכינה בצד כותל מערבי ששם מקבל תפילות ומצמיח ישועות".

מי שבכל זאת לא מצליח למצוא את הכיוון המשוער לתפילה, יתפלל לכל כיוון שהוא, והעיקר – ש"יכוון ליבו לאביו שבשמים", וכך נפסק להלכה בשולחן ערוך. 

הסיבה לכך שבתפילת שמונה עשרה יש לכוון לכיוון ירושלים, מובאת בגמרא במסכת ברכות, המסבירה שהר הבית נקרא "תלפיות" – על שם היותו "תל שכל פיות פונים בו". גם לאחר החורבן, קדושת השכינה נשארת במקום המקדש גם לאחר חורבן המקדש וגם בימינו, מסביר האלשיך על מגילת איכה, "נשארה שכינה בצד כותל מערבי ששם מקבל תפילות ומצמיח ישועות".

מי שבכל זאת לא מצליח למצוא את הכיוון המשוער לתפילה, יתפלל לכל כיוון שהוא, והעיקר – ש"יכוון ליבו לאביו שבשמים", וכך נפסק להלכה בשולחן ערוך. 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ירושליםתפילהמצפן תפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה