הלכות ומנהגים

האם צריך לשים מזוזה במחסן?

  • כ"ו אב התשע"ח
אא

שאלה

האם צריך לשים מזוזה במחסן? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

מחסן שגודלו לכל הפחות ד' על ד' אמות יש לקבוע בו מזוזה ללא ברכה. ואם אפשר טוב מאוד לקבוע את המזוזה במחסן מיד אחרי שקובע את המזוזות בביתו, ולכוון בברכה (על המזוזות בבית) לפטור את המחסן.

מקורות: חיוב קביעת מזוזה במחסן מבואר בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רפו סעיפים א-ב) שכתב שם, אוצרות יין ושמן ובית התבן ובית העצים חייבים במזוזה. ומכל מקום כתב הערוך השלחן (שם סעיף ט) שיש לחוש לדעת הרמב"ם והריא"ז שפוטרים בית התבן וכו' ממזוזה, ולכן יש לקבוע שם מזוזה בלא ברכה. וכן פסק בספר הליכות עולם חלק ח' (עמודים רפו-רפז).

וזה שאינו חייב אלא אם כן יש בו גודל של ד' על ד' אמות - כן כתב השלחן ערוך (שם סעיף יג) בית שאין בו ד' על ד' אמות פטור. ואם יש בו כדי לרבע ד' אמות על ד' אמות בשווה אף על פי שארכו יתר על רחבו או שהוא עגול או בעל ה' זויות חייב. אולם עיין שם בש"ך (ס"ק כג) שאם אינו מרובע ד' על ד' אמות יש לקבוע בו מזוזה בלא ברכה או שיברך מתחילה על אחרת ויהא דעתו גם על זו. וע"ע בפתחי תשובה (ס"ק יא) בשם החמודי דניאל, ובמה שכתב על זה בשו"ת יביע אומר חלק ד' (חלק יורה דעה סימן כג אות ד) ובשו"ת יחוה דעת חלק ד' (עמוד רסב) ובספר הליכות עולם שם (עמודים רצג-רצד).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מזוזהמחסן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה