הלכות ומנהגים
ברכוצ
- כ"ט אב התשע"ח
שאלה
1. נגיד אני בטיול, ומביאים לי חטיף שברכתו "שהכול"
ולא היה בדעתי לאכול עוד כשנגמר החטיף,
ופתאום עוד חבר הציע לי לאכול מאותו סוג של חטיף,
(כשעוד לא ברכתי ברכה אחרונה)
כמה זמן צריך לעבור כדאי שאתחייב בברכה שוב?(כלומר, שחכתי לברך ברכה אחרונה, ואז הביאו לי שוב מאכל מאותו סוג(או מאותה ברכה), האם יש הגדרה של זמן מסוים שעובר, ואז חייבים לברך שוב?
או שאכלתי נגיד עוגה, שחכתי ברכה אחרונה, ואז
אחרי כמה שעות בא לי שוב מאותו מאכל, לברך שוב?)
2. נגיד שברכתי על מאכל "שהכול", וכיווונתי
לפטור את כל המאכלים שבבית שמאותה ברכה,
האם זה אומר שאני לא צריך לברך עליהם עד שאקנה חדשים?
3. לעניין פרשת השבוע "ראה",
יש קטע באחד הפסוקים שאומר שלא יהיה קרחה בין עיניכם, מה זה אומר?
תשובה
שלום וברכה
1. כאשר מקבלים מתנה מפלוני ולאחר הברכה והאכילה קיבלת מתנה אחרת מאלמוני יש לברך שוב גם אם לא עבר כלל זמן.
2. הברכה תקפה כל זמן שאתה בבית ולא יצאת, היציאה מהווה הפסק לברכת שהכל וכך גם כמובן ברכה אחרונה.
3. ספר החינוך
לא לעשות קרחה על מת:
שלא לקרוח שער הראש על המתים כמו שיעשו חסרי הדעת, ועל זה נאמר [דברים י"ד, א'], ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת, ונכפל לאו זה בכהנים שנאמר עליהם [ויקרא כ"א, ה'], לא יקרחו קרחה בראשם, ולמדנו משם לחייב על כל הראש כמו בבין העינים, כמו שבא במסכת מכות [כ' ע"א]. ומן הכתוב הזה למדו גם כן שאין החיוב בקרחה כי אם הקורח על מת דוקא.
וכך כתב בשולחן ערוך יורה דעה סימן קפ
(ט) קרחה הוא שתולש משער ראשו על המת בכל מקום בראש, בין ביד בין בסם, ושיעורו כדי שיראה מראשו כגריס פנוי בלא שיער, וי"א שתי שערות. ויש מי שאומר דאיסורא איכא אפילו בשיער אחד:
בהצלחה,
בנימין שמואלי:
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il