אמונה
שאלה גדולה
- ד' אלול התשע"ח
שאלה
שלום רב. יש לי שאלה קצת לא רגילה. היא עשויה להראות כשאלה כופרת חס ושלום אך היא איננה כזאת, אלא פשוט נובעת מרצון להבין את הדברים בצורה אמיתית ובצורה רחבה ככל הניתן. אם כך, שאלתי היא כזו:
כיצד ניתן לדעת בוודאות שבורא העולם אכן דיבר אמת לעם ישראל כאשר אמר להם שהוא ברא את העולם ושאין עוד מלבדו? כלומר, אני הבנתי פחות או יותר את ההוכחות לכך שלא ייתכן שאדם כתב את התורה ושאכן עם ישראל חוו את מעמד הר סיני, אך כדי להאמין בצורה שלמה יותר בקב"ה אני רוצה גם להבין איך אפשר לדעת שמה שהם ראו זה אכן מי שברא את העולם ושאין עוד מלבדו?
תודה רבה.
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
ראה במאמרי "ההוכחה ההיסטורית":
https://www.hidabroot.org/article/866
כפי שאנו למדים מן היקום והאנטומיה, הבורא הוא רציונאלי ופועל בצורה רציונאלית בעולם. לכן אנו מצפים למצוא את הוראות היצרן שהוא מסר לאדם - את תורתו. אך כאן אנו נתקלים בבעיה מכיוון שכל הדתות בעולם נוצרו על ידי נביאים וקוסמים למיניהם שטענו כי הם מדברים עם הבורא, והוא מסר להם אמונה ומצוות, ואין כל דרך להחליט מי מהם משקר ומיהו דובר אמת. מוחמד טען שמלאך ניגלה אליו במערה ונתן לו את הקוראן, ישו טען שהבורא נגלה אליו ואמר לו שהוא המשיח, אפילו פרעה טען שהוא אל. כך נוצרה הנצרות, כך נוצר האיסלאם, כך נוצרו למעשה דתות בכל רחבי העולם.
בורא שהוא רציונאלי לא יעביר את הוראות היצרן החשובות כל כך בסתר, ולא ימסור ספר הדרכה בדרך שכל אחד יכול לזייף. הרי כל אדם יכול לטעון שהבורא דיבר איתו, וכל מוסד פסיכיאטרי שמכבד את עצמו מחזיק לפחות עשרה אנשים שמדווחים שהם מדברים עם א-לוהים, פיות, חייזרים ומפלצות. ישנם אינספור אנשים שהוזים הזיות או משקרים לאנשים, וגם ידועים לא מעט מקרים של אנשים חולי סכיזופרניה שמדמיינים דברים שאינם קיימים במציאות.
אנו יודעים שהבורא הוא חכם (מהכרת הפיזיקה של היקום והאנטומיה של החי) ולכן אנו מבינים שהוא לא ימסור תורה בסתר לאדם בודד, שיכול להתגלות כשקרן נוסף בין כל נביאי-השקר בעולם. אנו סבורים שהבורא הוא חכם. לכן מלכתחילה לא נחפש את הוראות היצרן בדת שכל אדם יכול לבדות מלבו. כך שתי הדתות שחיקו את היהדות - הנצרות והאיסלאם - יורדות מעל הפרק, היות ושתיהן טוענות לאדם בודד הטוען שהבורא או מלאכיו נגלו אליו במערה ומסרו לו חוקים ומשפטים.
ההתגלות האלוקית חייבת להיות המונית, אחרת היא בלתי אמינה, וחסרת משמעות למחפש האמת.
תורת ישראל היא היחידה הטוענת למעמד לאומי, ולא להתגלות פרטית של נביא. היא התורה היחידה העומדת בפני מבחן ההיסטוריה וההגיון, פשוט, כי היא היחידה הטוענת לתורה שניתנה להמונים במעמד אלוקי לאומי. בכך התורה מתגלית כספר ההוראה היחיד בעולם שניתן מפי הבורא עצמו
מי שמסיק שיש בורא לעולם, מבין שבכוחו של הבורא לברוא את העולם, ומכאן גם שהוא שולט בטבע עצמו. כך שהבורא מסוגל לכל דבר, כמו להפיכת המציאות וחוקי הטבע עצמם. לפיכך דת הטוענת לנסים בקנה מידה לאומי של הפיכת הטבע, יתגלו כמעשיו של הבורא, ומכאן גם יעידו על מסירתה מפיו.
כאשר אנו מחפשים בין דתות העולם טענות להפיכת הטבע בפני המונים, אין אנו מוצאים יותר ממעשי קסם פרטיים, דוגמת הליכה על פני-המים (ישו) ולהטוטים אחרים. כמעט כל דת בעולם מספרת על נביאים שעשו מעשי קסם בכדי שהעם יאמין בהם. אפילו תורת ישראל מספרת על חרטומי מצרים שידעו להפוך מקל לנחש בקסמיהם, ולבטח גרמו לרבים להאמין בהם.
מעשי נסים פרטיים ולהטוטים לא יוכלו ללמד אותנו דבר, גם מכיוון שטענות לנסים-פרטיים נמצאים בכל רחבי העולם במידה שווה, וגם מכיוון שידוע לנו כי מעשי הטעייה וקוסמות הם טבעיים לחלוטין (באמצעות מעשי קסם, החובנים בהם טריק פיזי או מחשבתי טבעיים לחלוטין, מצליחים קוסמים ליצור אצל הקהל את התחושה שביכולתם להעלים דברים, לקרוא מחשבות או אפילו לכופף כפיות). גם אם קיימת מציאות על-טבעית בה ניתן להשתמש (כלומר, מעשי כישוף), אין ספק כי אלו מוגבלים מאוד, ורחוקים מן ההגדרה של הפיכת הטבע או נס אלוקי. מן הבורא עצמו אנו מצפים לשינוי חוקי הטבע, או לפחות להפיכת הטבע בקנה מידה המוני, המעיד כי הוא השולט בהם ולא אחר.
ופעם נוספת, תורת ישראל היא הדת היחידה הטוענת לאירועים נסיים בקנה מידה שכל העם עד להם - כמו מכות מצרים, קריעת ים-סוף, עמוד האש והענן, מעמד הר-סיני, ארבעים שנה במדבר, כיבוש הארץ בצורה ניסית ועוד.
תורת ישראל היא התורה היחידה בהיסטוריה הטוענת לאירועים ניסיים בסדר גודל של הפיכת חוקי הטבע, ובקנה מידה לאומי. הפיכת הטבע נמצאת באופן הברור ביותר בעשרת מכות מצרים, המראות כי העושה אותן הוא הבורא השולט על הטבע וחיי כל אדם. במכת הדם וחציית ים-סוף, הוכיח הבורא שהוא שולט על המים וכל הימים. במכת הצפרדעים והכינים, הוכיח הבורא שהוא שולט בכל הרמשים. במכת הערוב הוכיח הבורא שהוא שולט על החיות, במכת ארבה הוכיח
הבורא שהוא שולט על כל היצורים המעופפים, במכת החושך והברד הוכיח הבורא שהוא שולט על חוקי הטבע - עונות השנה, האש והקרח, במכת דבר הוכיח הבורא שהוא שולט על המחלות. ובמכת בכורות הוכיח הבורא שהוא נמצא בכל מקום (כדי להרוג את כל בכורי מצרים בו-זמנית), שיש לו זיכרון אוניברסאלי (לזכור בכל מקום מי בכור ומי לא), הוא נמצא בכל זמן (הוא צפה בכל לידה במצרים בכל זמן), ויש לו כח להרוג כל אדם (בכך שהוא הרג את כל בכורי מצרים ברגע אחד). תורת ישראל היא התורה היחידה בעולם שטוענת לנסים בקנה מידה שרק בורא עולם מסוגל לעשותם, ומכאן שהיא נכתבה מפיו
באופן טבעי, נקבל כאמת כל היסטוריה שעם שלם טוען להיות עד להתרחשותה. אם נתכחש להיסטוריה לאומית בתולדותיו של עם מן העמים, נאלץ להתכחש גם לאינספור אירועים היסטוריים בכל רחבי העולם, אשר התרחשו בין עמים ובתוכם. אין כל סיבה רציונאלית להטיל ספק בהיסטוריה של עם, כאשר היא מועברת בנאמנות מאב לבן. כל היסטוריה לאומית היא הוכחה ישירה לאמיתות המאורעות המסופרים בה. אין זה טיעון על דרך השלילה כי אם טיעון ישיר מן ההיסטוריה. לכן נברר בין דתות העולם, ואם נמצא דת המבוססת על נסים בקנה מידה היסטורי-לאומי, נוכל לדעת כי בורא אחראי לנתינתה. תורה זו היא כמובן תורת ישראל, כי היא היחידה המועברת בידי המונים, כאשר כל העם נטען להיות עד למאורעות המסופרים בה ללא יוצא מן הכלל
אני כאן בכל שאלה שתהיה לך.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il