שבת

האם מותר להניח כלים במדיח בשבת?

  • י"ב אלול התשע"ח
אא

שאלה

בשבת אנו נוהגים לאחסן את כל הכלים המלוכלכים במדיח ובמוצאי שבת להפעיל את המדיח. האם זה תקין ולא נחשב כמכין מקודש לחול? תודה!

תשובה

שלום רב,

אם אתם מניחים את הכלים במדיח כי מפריע לכם לראות כלים מלוכלכים במטבח מותר לעשות כן בשבת. וכן אם אתם רגילים בכל ימות השבוע להעביר את הכלים הישר מן השולחן למדיח כלים ולשמור אותם שם עד שעת השטיפה, מותר לעשות כן גם בשבת, אולם יש להקפיד שלא למיין את הכלים השונים בתוך המדיח משום איסור הכנה ולפעמים גם משום בורר.

מקורות: יעויין שו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק ד' (סוף סימן עד) וספר לוית חן (אות עא) שהתירו לשים כלים מלוכלכים במדיח בשבת אם מפריע לו לראותם בבית או במטבח. ע"ש. וסברת ההיתר היא על פי דברי המשנה ברורה (סימן שב ס"ק יט) שאף על פי שאסור להציע את המיטות משבת למוצאי שבת, מכל מקום אם המיטה עומדת בביתו והוא דבר מגונה ובזיון לשבת שיעמוד כך, מותר להציע, כי זה נקרא צורך שבת.

וההיתר להניח כלים במדיח אם כן דרכו גם בימות החול - כן כתבו בשו"ת משנה הלכות חלק ד' (סימן מג) ובספר שמירת שבת כהלכתה חלק א' (פרק יב סעיף לח). וע"ע קובץ מבית לוי חלק ו' (עמוד מד סעיף ח).

ומצד איסור מוקצה אין לחוש וכמו שביאר בשו"ת מחזה אליהו חלק א' (סימן ס) שהיות שהמדיח כלים יש לו השתמשות של ארון להחזיק בו כלים מלוכלכים טרם הדחתם וגם להחזיק בו כלים נקיים אחר שהודחו. וכידוע כן הוא הדרך התמידי ששעות שלמות עומדות בו שני סוגי כלים אלו. דהוא המקום הראוי ביותר להחזקת כלים מלוכלכים, וכלים נקיים נשמרים בנקיותם בתוך המדיח. ולפי זה המדיח הוי כלי שמלאכתו לאיסור וגם להיתר דהיינו החזקת כלים, וציין לדברי הביאור הלכה (סימן שח סעיף ג, ד"ה קרדום) שמדייק מלשון הרשב"א, דכל יש בו תשמיש תדירי לדבר המותר אף דרוב תשמישיו לדבר האסור הרי הוא נחשב ככלי שמלאכתו להיתר. ורק כלי שרק במקרה משתמשים בו לעשות דבר המותר, כקורנס לפצוע בו אגוזים, הוא דהוי כלי שמלאכתו לאיסור. ע"ש. וע"ע שו"ת משנה הלכות (שם).

ומש"כ שיש להקפיד שלא למיין וכו', ראה שו"ת אגרות משה ומשנה הלכות הנ"ל, שו"ת באר משה חלק ג' (סימן מח), לוית חן ושמירת שבת כהלכתה הנ"ל, וכן ע"ע חזון עובדיה שבת חלק ו' (עמוד קד).


בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מדיח כליםהכנה משבת לחול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה