חברה והשקפה
דיינים בית דין של מעלה
- י"ב אלול התשע"ח
שאלה
שלום ... שמעתי כמה פעמים שיש בית דין של מעלה ודיינים שהם גוזרים את גזר הדין .אז השאלה שלי היא בשביל הקבה צריך אותם? הרי הוא יכול לעשות את זה בעצמו הוא לא באמת צריך דיינים אז בשביל מה? אשמח לתשובה .
תשובה
שלום וברכה,
אמרו חז"ל שהאדם יוצר מלאכים על ידי מעשיו הטובים והרעים, והם שמדברים בזכותו או בגנותו בבית דין של מעלה: "רבי אליעזר בן יעקב אומר, העושה מצוה אחת, קונה לו פרקליט אחד. והעובר עבירה אחת, קונה לו קטיגור אחד" (פרקי אבות, פרק ד', יא).
מעבירים את כל מעשי חייו של האדם במשפט: "כי את כל מעשה האלהים יבא במשפט על כל נעלם אם טוב ואם רע" (קהלת יב, יד).
בית-דין של מעלה דנים תחילה בכל מעשיו של האדם, ומלאכים ניצבים כסנגורים וקטגורים מימינו ומשמאלו של המלך המשפט היושב על כסאו - הקב"ה, כפי שנאמר בנביא:
"ויאמר, לכן שמע דבר ה', ראיתי את ה' יושב על כיסאו, וכל צבא השמים עומד עליו מימינו ומשמאלו" (מלכים א, פרק כב, יט).
רש"י: "אלו מיימינים ואלו משמאילים, מיימינים מלמדים זכות משמאילים מלמדים חובה (מדרש תנחומא שמות יח)".
הגר"א הקדוש מסביר שהדיינים בבית-דין של מעלה פוסקים דין לפני הקב"ה, בדומה ליועצים ודיינים לפני המלך. הקב"ה שומע את דעתם ושופט לאחר מכן במידת הדין או במידת הרחמים כפי רצונו, שהרי הוא לבדו חוקר כליות ולב ויודע מחשבות לבו של האדם וגודל נסיונותיו.
כך נאמר בלשון קודשו של הגר"א: "אבל אחר כך ביום הכיפורים כאשר כבודו יתברך בעצמו מעיין בדין האדם אז חסד ורחמים לפני כבודו". ולכן בימים הנוראים ראוי להתחנן יותר, כי ע"י תשובה יכול לקרוע גזר דינו ולקבל מהקב"ה לפנים משורת הדין שפסקו תחילה בבית דין של מעלה, כמו שהודיע ה' בתורה הקדושה: "וחנותי את אשר אחון ורחמתי את אשר ארחם" (שמות לג, יח).
זהו אופן התנהלות המשפט בשמים: הקב"ה שומע תחילה משפטם הראשון של בית-דין של מעלה, ואחר כך פוסק אם לנהוג עם האדם בדין או ברחמים, ונמצא שהשם יתברך הוא השופט העליון החורץ את הדין הסופי (ליקוטי הגר"א עמוד 242 מועדים, שער בת רבים פרשת מצורע).
אכן שמענו מפי רבותינו שבבית-דין של מעלה יושבים צדיקים גדולי הדור.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il