הלכות ומנהגים

האם ילד מאומץ חייב בכיבוד הוריו המאמצים?

  • כ"ד אלול התשע"ח
אא

שאלה

שלום וברכה,
תודה רבה לך על כל המסירות נפש והסבלנות. השאלה שלי היא כך, אני מאומצת וההורים שלי הם לא ההורים הביולוגים שלי, האם אני חייבת על פי ההלכה בכבודם? כלומר האם צריך לקום לכבודם וכו'?
תודות מראש!!

תשובה

שלום רב,

את לא חייבת לכבד את הורייך המאמצים מדין מצוות כיבוד אב ואם, כי הם אינם הורייך הביולוגים, ולכן נראה שאת לא חייבת לקום לכבודם. ומכל מקום את צריכה לנהוג בהם מנהגי כבוד משום הכרת הטוב.

מקורות: כך מפורש יוצא מדברי הגמרא במסכת סוטה (דף מט עמוד א) ורש"י שם, שאין לילד מאומץ חיוב לכבד את הוריו המאמצים מדין מצות כיבוד אב ואם. וכ"כ להוכיח בשו"ת חתם סופר (חלק אורח חיים סימן קסד). וכן הוא בשו"ת משנה הלכות חלק ד' (סימן קסז אות א ד"ה נראה דבאמת).

אמנם בוודאי שילד מאומץ חייב בהכרת הטוב כלפי הוריו המאמצים, וכן יעויין בשדי חמד (מערכת אבלות אות קנו) שהביא מהמדרש שמות רבה (פרשה ד פסקה ב) בשעה שאמר הקב"ה למשה לכה ואשלחך אל פרעה, אמר רבון העולם איני יכול מפני שקבלני יתרו ופתח לי ביתו ואני עמו כבן, ולא עוד אלא שכל הפותח פתח לחבירו חייב בכבודו יותר מאביו ומאמו. ולכאורה המדרש הזה סותר למה שכתב הגאון חתם סופר בשם הגמ' בסוטה הנ"ל דהמגדל יתום אינו חייב בכבודו ובוודאי לא גרע מפותח פתח לחבירו ואפשר עדיף ממנו. וכתב ליישב שאולי אין כוונת המדרש רבה לומר שחייב מן הדין אלא דמדרך אנושיות קאמר דחייב דכן הוא דרך בני העולם לאהוב ולכבד למי שמקבל טובה ממנו. ע"ש. וע"ע בספר הליכות שלמה חלק א' (פרק יח סעיף יד) ובספר חזון עובדיה אבלות חלק א' (עמודים תקנא-תקנג).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כיבוד הוריםאימוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה