שאל את הרב - כללי
בשירת הים נאמר "אחד מהם לא נותר" ושמעתי שפרעה נשאר בחיים, איך זה מסתדר?
- כ"ט אלול התשע"ח
שאלה
שלום רב,
בשירת הים נאמר:"אחד מהם לא נותר", ושמעתי שאומרים שפרעה נשאר בחיים, כדי לספר לכולם על הניסים שקרו שם, איך זה מסתדר עם הפסוק?
תודה רבה
תשובה
שלום רב,
יפה שאלת, אולם יש להקדים שאין זה מוסכם לכל הדעות שפרעה נשאר בחיים, כי יש דעות שסוברות שגם פרעה טבע בים סוף (ראה מדרש שוחר טוב מזמור קו דעת רבי יהודה שאפילו פרעה טבע בים סוף שנאמר "אחד מהם לא נותר", ודעת רבי נחמיה שפרעה נשתייר לעצמו שנאמר "ואולם בעבור זאת העמדתיך", ויש אומרים אף הוא טבע באחרונה שנאמר "ונער פרעה וחילו בים סוף").
אכן יש צורך ליישב את נוסח התפילה גם לפי מי שאומר שפרעה נשאר בחיים, שהרי זה פסוק מפורש בתהלים (פרק קו פסוק יא) "אחד מהם לא נותר". ונאמרו בזה כמה הסברים:
א. בעלי התוספות על התורה (פרשת בשלח) על הפסוק לא נשאר בהם עד אחד, כתבו: אבל אחד נשאר והוא פרעה. והא דכתיב בספר תהלים אחד מהם לא נותר, היינו מכל עמו.
ב. המהר"ל מפראג בספרו גבורות ה' (פרק מב) כתב, שיש ליישב שמה שכתוב אחד מהם לא נותר מדבר על מי שראוי למות, אבל פרעה לא היה ראוי למות מאחר שהקב"ה היה עושה קריעת ים סוף למען כי ידעו מצרים שמו הגדול ועיקר מצרים הוא המלך, ואם נטבע פרעה לא ידע פרעה שמו אחר שנטבע.
ג. המלבי"ם בתהילים (שם) כתב, שיש הבדל בין נשאר לבין נותר, נשאר הוא בכוונה ונותר הוא שלא בכוונה, וא"כ מה שכתוב אחד מהם לא נותר, היינו שלא נותר מעצמו אף אחד, כי פרעה שנמלט לא נותר מעצמו רק ה' השאירו בכוונה.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il