נשים

האם מותר לשבת בין שני בנים ממשפחתי הקרובה?

  • י"א תשרי התשע"ט
אא

שאלה

שלום הרב,
אני יודעת שאסור לעבור בין שני בנים אבל רציתי לשאול האם מותר לי לשבת בין שני בנים ממשפחתי הקרובה כגון אחים ואבא. תודה רבה

תשובה

שלום רב,

מותר.

מקורות: ראשית, לא ברור כלל אם הקפידא לאישה שלא לעבור בין שני אנשים ולהפך שייכת גם בקרובי משפחה מדרגה ראשונה, ולפי מה שכתב רבי ידעיה הפניני בפירושו על מסכת הוריות (דף יג עמוד ב) שטעם הקפידא שלא לעבור בין שתי נשים הוא משום שלא יוכל לעצום עיניו מלהסתכל בהם מאשר עובר בתוכם אחת הנה ואחת הנה ויבוא לידי הרהור - נראה שקפידא זו לא שייכת כלל בקרובי משפחה מדרגה ראשונה. ועיין בספר בית ברוך (מלואים לכלל א' ס"ק לט) שכתב, דלא נתבאר מה הדין בבני ביתו. וכן בשו"ת רבבות אפרים חלק ג' (סימן תקכה) כתב שיש לדון באלו שיש להם ב' נשים כגון התימנים ועוד, אם דין זה שייך גם כן שלא יעבור בין שתי נשיו. ובספר חוט שני על אבן העזר סימן כא (עמוד סט) כתב, שנראה דהוא הדין דבני ביתו נמי בכלל זה. ע"ש. ולהאמור נראה שיש מקום לדון להקל בזה.

שנית, ייתכן שכל הקפידא היא שאיש לא ילך בין שתי נשים ולהפך, אולם לאיש לשבת בין שתי נשים ולהפך לית לן בה. ועיין בספר זכרון (אות טז) שנסתפק בזה והניח בצ"ע. וכן בשו"ת מנחת יצחק חלק י' (סימן סח אות ב) נסתפק בזה, וכתב שלמעשה צ"ע. אמנם לפי דברי רבי ידעיה הפניני הנ"ל אם בעובר בדרך עראי בין שתי נשים חיישינן להרהור, לכאורה כל שכן ביושב ביניהן במשך זמן ממושך. וצ"ע.

שוב ראיתי בספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק ב' (פרק יב סעיף ו) שהגרי"ש אלישיב זצ"ל סובר שאסור לעבור גם בין אחיותיו, ומכל מקום כל האיסור הוא לעבור, אבל לשבת בין שתי נשים מותר. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קרובי משפחהישיבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה