תפילה וברכות

ברכת הגומל על נס שאירע כשהיה קטן

  • י"ח תשרי התשע"ט
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, יש לי שאלה שעלתה לי לפני כמה ימים. לפני 12 שנים היה מלחמה ונפלו טילים בצפת ואני גרתי בצפת באותם ימים עכשיו קרא משהו ניסי טיל נפל ליד הבית שלי ואני הייתי באותו זמן בבית ישנתי בחדר ואז היה בום מאוד חזק שהבום של הטיל היה כמה סנטימטרים ממני מאחורי הראש שלי היה נס מהשמיים אבל שכחתי לברך הגומל כי הייתי בן 10 ועד היום לא בירכתי היום אני בן 22 מה אני צריך לעשות לברך הגומל למרות שהייתי צריך לברך הגומל באותו זמן שקרה את הנס או לא ועבר זמן? והאם מברכים על מקרה כזה הגומל או משהו אחר? תודה רבה יאיר.

תשובה

מועדים לשמחה,

אתה לא יכול לברך הגומל בשם ומלכות, אך טוב שתברך בלא הזכרת שם ומלכות.

מקורות: לפי מנהג הספרדים, אמנם גם קטן שהגיע לחינוך יכול לברך הגומל וכמבואר בחזון עובדיה ברכות (עמוד שמט), מכל מקום הרי בשלחן ערוך (סימן ריט סעיף ט) כתב, הני ארבעה לאו דווקא דהוא הדין למי שנעשה לו נס כגון שנפל עליו כותל או ניצול מדריסת שור ונגיחותיו או שעמד עליו בעיר אריה לטרפו או אם גנבים באו לו אם שודדי לילה וניצול מהם וכל כיוצא בזה כולם צריכים לברך, ויש אומרים שאין מברכין הגומל אלא הני ארבעה דווקא. וסיים השלחן ערוך: וטוב לברך בלא הזכרת שם ומלכות. ע"כ. ולפי זה היות שהמקרה שלך אינו אחד מתוך הארבעה שחייבים להודות טוב שתברך בלא הזכרת שם ומלכות.

וגם למנהג האשכנזים שנוהגים כסברא ראשונה שהני ארבעה לאו דווקא וכמו שכתב המשנה ברורה (ס"ק לב), עדיין אין לברך הגומל, כיוון שמנהג האשכנזים שלא לברך על נס שאירע בקטנותו וכמבואר במשנה ברורה (סק"ג).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קטןברכת הגומל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה